? ED: Karol Kucharski z Buska-Zdroju po kilkunastu miesiącach starań osiągnął sukces – na peronie stacji kolejowej Kielce Białogon stanęła ochronna wiata przystankowa! ♦ JKR: To się nie da…? TO SIĘ DA! Niepozorna konstrukcja, znaczący sukces!
Karol Kucharski, niepełnosprawny 27-letni buskowianin, wywalczył wiatę na peronie stacji kolejowej Kielce Białogon. Jego starania o montaż funkcjonalnej osłony trwały kilkanaście miesięcy. Dzięki tej konstrukcji podniesie się komfort oczekiwania na pociąg dla Karola i innych pasażerów korzystających z infrastruktury kolejowej w tym miejscu. Podróżni nie będą już narażeni na bezpośrednie działanie niekorzystnych czynników atmosferycznych. – informuje 29.12.2023 portal Echo Dnia
○ – Jestem bardzo zadowolony. To znaczne ułatwienie, bo rozkłady zmieniają się kilka razy w roku, więc nigdy nie wiadomo, ile trzeba będzie czekać. To nic, że wygląda prowizorycznie. Jest bardzo sensowna. Kiedy tam stoję, nie leje mi się na głowę. Chciałem podziękować kolei i wszystkim, którzy przyczynili się postawienia tej wiaty – mówi 29.12.2023 Echu Dnia Karol Kucharski. |
○Pismo IZ05EP.062.38.2023.1 z dnia 18 września 2023 r. spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zakład Linii Kolejowych w Kielcach w sprawie utworzenia dodatkowej wiaty ochronnej na przystanku kolejowym Kielce Białogon.
Karol Kucharski wywalczył wiatę na peronie stacji Kielce Białogon
Karol Kucharski ze Zbludowic w gminie Busko-Zdrój od urodzenia zmaga się z poważną niepełnosprawnością. Wskutek wodogłowia poruszanie lewą nogą i lewą ręką jest u niego mocno utrudnione. Główny problem Karola to bardzo słaby wzrok, jednak radzi sobie całkiem dobrze, nawet w deszczowe i pochmurne dni, kiedy jego kłopoty z widzeniem bardzo się nasilają. Mężczyzna za wszelką cenę stara się być aktywny. Zatrudnił się w Manufakturze Pietraszki w Kielcach, gdzie produkowane są słodycze oraz drobne przedmioty, na przykład torby na zakupy. Do pracy, która dla niego ma bardzo dużą wartość, dojeżdża codziennie ponad 50 kilometrów z Buska-Zdroju. Do Kielc zazwyczaj jedzie autobusem, wraca pociągiem ze stacji Kielce Białogon.
Problemem stacji na Białogonie był tamtejszy peron. Niczym nieosłonięty, wystawiał pasażerów na deszcz, śnieg, a zimą – na lodowaty wiatr. Nie było też zbyt bezpiecznie. Przejeżdżające tamtędy pociągi towarowe wywoływały tak silne podmuchy powietrza, że pasażerowie bali się, że stracą równowagę i wylądują na torach.
>>> To mały krok dla człowieka, lecz dla ludzkości – skok ogromny <<<
• Centrum Nauki Kopernik [2018]: – W zeszłym tygodniu mieliśmy 49., prawie okrągłą rocznicę wizyty człowieka na Księżycu. Warto przypomnieć nieco temat tego pamiętnego wydarzenia, które budziło wiele emocji, a i później także było przyczyną wielu teorii spiskowych. Ale po kolei.
Lądowanie nastąpiło 20 lipca 1969 roku o godzinie 20:17:40 UTC w miejscu o współrzędnych 0°40′26.69″N i 23°28′22.69″E. Lot natomiast rozpoczął się 16 lipca o godzinie 13:32, oczywiście z Przylądka Canaveral. Manewr przejścia na trajektorię doksiężycową rozpoczęto o 16:16:17, a jedyną korektę kursu wykonano praktycznie dobę później – 17.06. o 16:16:59. Manewr satelizacji na orbicie okołoksiężycowej rozpoczął się już 19 lipca na wysokości 160 km nad powierzchnią odwrotnej strony Księżyca. Po korektach astronauci Armstrong i Aldrin przeszli do wnętrza LM (modułu księżycowego) i przez dwie godziny dokonywali kontroli jego systemów. Po wykonaniu manewru separacji rozpoczęto lądowanie. W wyniku błędów w nawigacji, chociaż chwila manewru była prawidłowa, to miejsce różniło się od zakładanego o ponad…♂
Starania o wiatę trwały miesiącami
Karol Kucharski miesiącami wymieniał korespondencję z warszawską centralną kolei. Chodziło o postawienie jakiegoś zadaszonego miejsca dla pasażerów. Zwrócił się o pomoc do marszałka województwa świętokrzyskiego Andrzeja Bętkowskiego. Ten zareagował i napisał w sprawie Karola list do firmy PKP Polskie Linie Kolejowe. O stacji kolejowej i problemach buszczanina pisało też „Echo Dnia” w marcu 2023 r. ♂
Linie kolejowe stwierdziły, że budowa schronienia dla pasażerów nie jest możliwa w tym miejscu, ze względu na niewystarczającą szerokość peronu. W marcu 2023 rzecznik firmy Piotr Hamarnik informował, że do montażu jakiejś konstrukcji w tym miejscu dojdzie, ale… – cały artykuł i galeria zdjęć na źródłowej stronie Echa Dnia♂
Jarosław Kruk: Niby niepozorna konstrukcja, dla Karola jednak to znaczące usprawnienie komunikacyjne i cenna nagroda za wytrwałość!
Wielkie gratulacje dla Karola! Podziękowania dla wszystkich osób zaangażowanych w jej powstanie!
PS.: (30.12.2023) Przyznaję, że wspólnie z innymi osobami, i ja w pewnym stopniu, pomagałem Karolowi w realizacji Jego autorskiej inicjatywy.
* * *
Przy tej okazji przypomnę mój komentarz redakcyjny opublikowany przeze mnie pod wcześniejszym artykułem Echa Dnia „Karol Kucharski kontra PKP. Niepełnosprawny 27-latek walczy o wiatę dla pasażerów na stacji Kielce Białogon„, z dnia 21.03.2023♂
Skoro Karolowi udało się dokonać w Kielcach rzeczy na wstępie z pozoru niemożliwej, może w Busku-Zdroju uda się w końcu poprawić – Karolowi i innym podróżnym korzystającym ze stacji PKP Busko-Zdrój – komfort podróżowania „do i z” uzdrowiskowego słonecznego miasta ze złotą monstrancją w herbie’ 🙂
Jarosław Kruk: Mam nadzieję, że wspólnym wysiłkiem uda się możliwie szybko znaleźć satysfakcjonujące rozwiązanie opisanego problemu, trapiącego od wielu lat pasażerów korzystających ze stacji PKP Kielce Białogon. Przy tej okazji przypomnę, że nie tylko peron na stacji PKP Kielce Białogon jest mało przyjazny dla podróżnych. Podobnie jest na stacji PKP Busko-Zdrój w Siesławicach. Wiele razy, w różnych miejscach i przy różnych okazjach, temat ten porusza pan Łukasz Nowak.
Wikipedia: – Busko-Zdrój ♂– stacja kolejowa w Siesławicach koło Buska-Zdroju, w gminie Busko-Zdrój, w powiecie buskim, w województwie świętokrzyskim, w Polsce. Stacja została otwarta w 1953 roku wraz z oddaniem do użytku linii kolejowej nr 73 z Sitkówki-Nowin. Budynek dworcowy o powierzchni użytkowej 841 m2 oddano do użytku w 1995 roku. Stacja obsługiwała regularny ruch pasażerski do 18 kwietnia 2005. Od tamtej pory stacja obsługiwała jedynie sporadyczny ruch towarowy. W budynku byłego dworca w latach 2007–2013 mieściła się dyskoteka. 30 czerwca 2018 wznowiono pasażerski, sezonowy ruch weekendowy na trasie Busko-Zdrój – Kielce. W 2020 roku wznowiono codzienne połączenia pasażerskie. Na stacji zatrzymują się tylko pociągi Polregio. Według stanu na grudzień 2022 roku stację obsługują 4 pary pociągów w dni powszednie i 3 w weekendy.
Po trzynastoletniej przerwie, od 2018 r. do słonecznego miasta ze złotą monstrancją w herbie’, uzdrowiskowej perły województwa świętokrzyskiego, planu filmowego V edycji „Sanatorium Miłości”’ można wprawdzie komfortowo dojechać pociągami Polregio, ale czar i urok pryska w momencie gdy podróżny postawi stopę na miejscowym peronie… Okazuje się bowiem, że na stacji jest wprawdzie budynek dworca kolejowego – i to nie mały – ale od 2013 stoi on zdemolowany i zamknięty na cztery spusty… Przy dworcu jest wprawdzie spory parking, ale kierowcy nie mogą z niego korzystać, gdyż został on wydzierżawiony na potrzeby Szkoły Jazdy… Dlatego właściciele aut parkują obok, „w polu”, na utwardzonym, ciasnym kawałku terenu…
○ Busko-Zdrój, 3.03.2023: Gdy w zrewtalizowanym kosztem 18 000 000 zł Parku Zdrojowym’, przed Sanatorium Marconi, odbyła się konferencja prasowa poświęcona nagrywanej głównie w świętokrzyskiej uzdrowiskowej perle, V edycji „Sanatorium Miłości”’, Dworzec PKP Busko-Zdrój – „kolejowa brama” do tego międzynarodowego kurortu, oddalona od Marconiego zaledwie o 2500 metrów’ – prezentowała się tak jak widać na zdjęciach… / fot. Jarosław Kruk infoBusko.pl
Mimo wielu pism, skarg, petycji do „wszystkich świętych” taki stan rzeczy trwa w najlepsze już piąty rok. Podobno ma się to zmienić w przyszłości, gdyż – jak można się było dowiedzieć rok temu w trakcie konsultacji♂ – słoneczne władze samorządowe zamierzają – kosztem jak oceniam kilkudziesięciu milionów złotych – przedłużyć tory kolejowe o ok. 1400 metrów i wybudować nowy dworzec ok. 1000 metrów od Sanatorium Marconi, bodaj w strefie uzdrowiskowej B, opodal granicy ściśle chronionej strefy A…
Tymczasem – moim zdaniem – w stosunkowo krótkim czasie i za ułamek wymienionych pieniędzy, można by rozwiązać problem na bazie tego co już jest. Wystarczyłoby by Gmina przejęła/wydzierżawiła istniejący budynek i doprowadziła go do używalności oraz pozyskała parking proponując Szkole Jazdy na korzystnych warunkach, inny, równie dobry i spełniający określone wymagania plac manewrowy.
1. – Budynek byłego dworca PKP Busko-Zdrój w Siesławicach (od 2007 r. Dyskoteka) ; 13 maja 2011 r. / fot. Jarosław Kruk ; Wikipedia♂
2. ÷ 7. – Dworzec PKP „Busko-Zdrój” oddany do użytku w 1995 roku tak wyglądał na krótko przed uruchomieniem pociągów w 2018 r.
8. ÷ 15. – A tak oddany do użytku w 1995 roku Dworzec PKP „Busko-Zdrój” prezentuje się nadal się w środku…
◙ Podobne informacje:
Pierwszy w 2020 r. Impuls wjechał na stację PKP Busko-Zdrój – FOTOGALERIA
RK: Buski stadion dokończy nowy wykonawca. Będzie drożej | JKR: +8 mln! Czy warto przepłacać?
TP: „Czy władze Buska zareagują dopiero kiedy dojdzie do tragedii?”
RK: W Łopusznie za 2,2 mln zł powstaną baseny letnie. A w Busku? Kładka na Górkę za…9,5 miliona
TVP1: Zamknięcie ośrodka zdrowia w Szczaworyżu tematem wtorkowego ALARMU! [AUDIO]
RK: W Szczaworyżu zostanie zlikwidowana przychodnia. Mieszkańcy nie zgadzają się [AUDIO]
Kamil Oliwkiewicz: ? ? Gdzie są ryby ze zbiornika w Radzanowie?
Staw Niemiecki – miało być Morskie Oko a chyba jest jak było…
ED: Szefowa Willi Wiślica w Busku: Zostaniemy wykończeni przez… słupek | [FOTO]
? Koszmarny upadek rowerzystki na buskiej „Mickiewce” [FOTO, RELACJA ŚWIADKA]
bcpl: Kolizja na skrzyżowaniu ulic Armii Krajowej i Bohaterów Westerplatte | JKR: Grzech zaniechania
BCPL: Zderzenie Renault z Peugeotem pod Harcówką – kolejny wypadek w tym samym miejscu
List do Redakcji: ? UWAGA!! Głęboka dziura na ul. Kopernika [FOTO] [AKTUALIZACJA]
nm: ? Wypadek w Busku na Grotta. Kierowca BMW potrącił pieszego na pasach. Ranny trafił do szpitala
Franciszek Rusak: Rewitalizacyjny walec – Czuj, stary pies szczeka!
I ❤ BZ: Herb Buska – słońce? monstrancja? czy po prostu słoneczna monstrancja?
4 odpowiedzi na “? ED: Karol Kucharski z Buska-Zdroju po kilkunastu miesiącach starań osiągnął sukces – na peronie stacji kolejowej Kielce Białogon stanęła ochronna wiata przystankowa! ♦ JKR: To się nie da…? TO SIĘ DA! Niepozorna konstrukcja, znaczący sukces!”
Brawo Karol!!!
Panie Redaktorze Kruk, podobno Pan też ma swój udział w sprawie postawienia tej wiaty na Białogonie. Słyszałem, że pomagał Pan Karolowi w kwestiach formalno-pisarskich że tak to określę. Jeśli to prawda, uprzejmie proszę o potwierdzenie tego faktu i opisanie Pana roli w tej batalii, ponieważ uważam, że w tej sytuacji Panu też należą się wyrazy uznania.
Z poważaniem
Czytelnik
A jednak dobrze słyszałem. Dziękuję Panu Redaktorowi za odpowiedź, za potwierdzenie Pana zaangażowania w tą sprawę i za dokumenty, które, jak widzę, załączył Pan powyżej, do artykułu. Moje wyrazy uznania! Stosunek do osób niepełnosprawnych jest miarą rozwoju cywilizacyjnego oraz miarą poziomu intelektualnego danego społeczeństwa. Niestety przy dużym oporze urzędniczej materii ale jednak udało się wywalczyć tą wiatę. Brawo dla Karola i Pana Radaktora za pomoc! To urzędnicy są dla nas obywateli, a nie na odwrót, co Karol po wielkich bojach udowodnił. Szacun Panowie!
Gratuje Panie Karolu ! Dziekuje Panie Jarku