W Kielcach rondo zamiast skrzyżowania ze światłami. W Stopnicy rondo również. W Krakowie miłośnik drogownictwa wytknął GDDKiA błędy i teraz przeprojektują węzeł na obwodnicy. | JKR: a w Busku, czy na Partyzantów wystarczą światła?…
Jeszcze w tym roku rozpocznie się gruntowna przebudowa skrzyżowania ulic Malików, Batalionów Chłopskich oraz Wystawowej. Inwestycja ma usprawnić komunikację oraz poprawić bezpieczeństwo w tej części miasta. – informuje portal Radio Kielce
Rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg w Kielcach, Jarosław Skrzydło wyjaśnia, że w miejscu istniejącego skrzyżowania powstanie rondo turbinowe. Zmianie ulegnie także geometria nowego skrzyżowania, które zostanie przesunięte w kierunku północno-zachodnim, oddalając ruch samochodowy od stojącego w pobliżu kościoła. Koszt realizacji całej inwestycji według szacunków MZD ma wynieść około 5,5 mln zł. Zakończenie przebudowy skrzyżowania ma nastąpić w 2023 roku.
– Istniejące klasyczne skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną jest dosyć dysfunkcyjne. Jest na nim bardzo duży ruch i to z udziałem ciężkich pojazdów transportowych. Projekt zakłada stworzenie ronda turbinowego. W tej chwil wystąpiliśmy o wydanie zgody na realizację inwestycji drogowej, czyli tzw. ZRID. Przetarg na roboty budowlane prawdopodobnie zostanie ogłoszony jeszcze w pierwszej połowie tego roku – mówi Jarosław Skrzydło.
Inwestycja zakłada…- cały artykuł na źródłowej stronie Radia Kielce♂
W Stopnicy będzie bezpieczniej. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie ronda w miejscu obecnego skrzyżowania drogi krajowej nr 73 z drogą prowadzącą do miasta i powiatową w kierunku Solca-Zdroju. – informuje 28.05.2022 portal Radio Kielce
O inwestycję od kilku lat zabiegał Tadeusz Jewiarz – radny powiatu buskiego. Jak mówi jego pierwszy wniosek został oceniony negatywnie, ale po kolejnych próbach na jednej z sesji zwrócił się do komendanta Powiatowego Policji w Busku-Zdroju z pytaniem ile osób ma tym miejscu jeszcze zginąć, aby problem został dostrzeżony.
– Pan komendant bardzo się zmieszał. Poprosił, żebym ponownie złożył wniosek w ramach interpelacji. Tak też zrobiłem. Po ponownym przeanalizowaniu otrzymałem pismo z policji w Busku-Zdroju, że został on pozytywnie oceniony. Na realizację inwestycji zostały przyznane także środki rządowe – mówił radny.
Dodał, że nie byłoby to możliwe, gdyby nie pomoc i zaangażowanie poseł Agaty Wojtyszek. Uczestnicząca w briefingu posłanka zwróciła uwagę, że w latach 2018 – 2020 na tym skrzyżowaniu doszło do 13 wypadków, w tym jeden śmiertelny. Tymczasem bezpieczeństwo w ruch drogowy powinno być priorytetem.
Burmistrz Stopnicy Ryszard Zych zaznaczył, że przebudowa skrzyżowania usprawni włączanie się do ruchu. – Działania przyczynią się do uzupełnienia bezpieczeństwa na drodze krajowej nr 73 w Stopnicy. Infrastruktura drogowa w całej gminie jest… – cały artykuł na źródłowej stronie Radio Kielce
Radek z kolegami wstrzymał budowę węzła Kraków-Mistrzejowice i ruszył z posad Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad – informuje 25.05.2022 portal gazeta.pl’
Rozmawiamy, bo do mediów trafiła – jakże podnosząca na duchu – informacja, że „miłośnik drogownictwa wytknął GDDKiA błędy i teraz przeprojektują węzeł na obwodnicy”.
Mowa o węźle zespolonym Kraków–Mistrzejowice łączącym S7 – wschodnią obwodnicę Krakowa – z S52, północną obwodnicą Krakowa. Osobie, która siedzi w temacie, rzut oka na projekt wystarczy, żeby stwierdzić, że będzie dramat i korki od pierwszego dnia po oddaniu węzła do użytkowania. W filmie na YT wraz z kolegami omówiliśmy wszystkie sześć błędów popełnionych przy projektowaniu tego węzła i podaliśmy rozwiązania. Dodatkowo nasze spostrzeżenia potwierdziła Politechnika Krakowska w opinii, którą zamówiła po naszej interwencji GDDKiA.
Na forum Skyscrapercity, na którym się czasami udzielam, dyskutowaliśmy o tym węźle dużo wcześniej przed publikacją filmiku. Wielu forumowiczów wysyłało pisma do GDDKiA z prośbą o przeanalizowanie jeszcze raz jego projektu. Jednak zamawiający odpisywał, że wszystko jest w porządku. Wizualizacje w filmie, które pokazują, co się stanie, jak węzeł zostanie oddany do użytku, zrobił mój znajomy Kuba, a Krzysiek, Paweł i Piotr napisali scenariusz i tak powstało nagranie, na które wreszcie ktoś w GDDKiA zareagował.
Zadziwia mnie realizowanie projektów, na które wystarczy, że zerknie znawca tematu niezwiązany z urzędem i po pobieżnej analizie wytyka błędy, za które będą płacić użytkownicy dróg.
Nie wiem, jak to w Generalnej działa, czy nie mają konsultantów, czy i w jaki sposób się projekty analizuje. Położyłabyś przede mną każdy plan węzła w Polsce i w 10 minut byłbym w stanie rozpisać, jak się będzie na nich rozkładał ruch i czy taki projekt jest udany, czy nie. Po prostu dostrzegam ciasne gardła, nielogiczności, źle rozplanowane pasy.
I co cię frustruje?
W latach 60. minionego wieku angielscy inżynierowie powiedzieli, że… – cały artykuł na źródłowej stronie gazeta.pl
Jarosław Kruk: Kiedyś, będąc dłuższy czas w Szwajcarii, miałem okazję zobaczyć wiele ciekawych rozwiązań inżynierskich. Jako magistra budownictwa Politechniki Krakowskiej duże wrażenie zrobiły na mnie między innymi wszechobecne tam ronda. Nawet w miejscu krzyżowania się małych dróg osiedlowych były tam mini-ronda. Na początku mnie to zdziwiło, ale z czasem, poruszając się po tamtejszych drogach doceniłem mądrość Helwetów. Biorąc pod uwagę koszt, bezpieczeństwo i drożność doszedłem do wniosku, że rondo to najlepsze rozwiązanie komunikacyjne. Dlatego znając problemy komunikacyjne występujące na skrzyżowaniu ulic Partyznatów i Grotta, zastanawiam się głośno, czy istotnie realizowana sygnalizacja świetlna i nowe pasy ruchu rozwiążą skutecznie ten problem. Czy aby, za jakiś czas nie okaże się, że podobnie jak na kieleckim Malikowie właściwszym rozwiązaniem byłoby rondo.
◙ Podobne informacje:
Wkrótce rozpocznie się modernizacja skrzyżowania ulic Partyzantów i Grotta
bcpl: Kolizja na skrzyżowaniu ulic Armii Krajowej i Bohaterów Westerplatte | JKR: Grzech zaniechania
BCPL: Zderzenie Renault z Peugeotem pod Harcówką – kolejny wypadek w tym samym miejscu
nm: ? Wypadek w Busku na Grotta. Kierowca BMW potrącił pieszego na pasach. Ranny trafił do szpitala
TP: „Czy władze Buska zareagują dopiero kiedy dojdzie do tragedii?”
RK: Zapowiadają się kontrole ekstremalnego toru w Busku. Czy nowopowstały pumptrack to atrapa?
RK: Pumptrack w budowie. Rolkarze wypadają z toru. Władze Buska ignorują uwagi
TP: ? Wypadek na buskim pumptracku. „Ostrzegaliśmy władze miasta, nikt nas nie wysłuchał”
ED: Szefowa Willi Wiślica w Busku: Zostaniemy wykończeni przez… słupek | [FOTO]
? Ulica Karmelowa. Mieszkańcy „wpuszczeni w kanał”? cz.II [AUDIO, FOTO]
RK: ? Mieszkańcy Buska niemal cztery godziny blokowali drogę [FOTO, VIDEO]
TVN: ? ,,Zastraszyć dziennikarza”. Superwizjer – Lokalne media. Cena niezależności
doRZ: Śmierć dziennikarki Polsatu. Miała posiadać dokumenty o pedofilii – a…
Sejm przez aklamację przyjął uchwalę upamiętniającą Jolantę Brzeską w 10. rocznicę jej zabójstwa
3 odpowiedzi na “W Kielcach rondo zamiast skrzyżowania ze światłami. W Stopnicy rondo również. W Krakowie miłośnik drogownictwa wytknął GDDKiA błędy i teraz przeprojektują węzeł na obwodnicy. | JKR: a w Busku, czy na Partyzantów wystarczą światła?…”
Słuszna uwaga Panie Redaktorze Kruk! W pewnych miejscach odchodzi się wręcz od świateł, i to nawet nie budując ronda. Po prostu światła się wyłącza, gdyż z pewnych względów na pewnych skrzyżowaniach tak jest lepiej. Jest tak na przykład w Krakowie, które to miasto i ja i Pan Redaktor znamy dobrze. A więc wyłączono światła między innymi:
– przy Poczcie Głównej
– pod dworcem – (Lubicz/Basztowa/Westetplatte/Pawia)
– pod Bagatelą – (Dunajewskiego/Podwale/Karmelicka)
– skrzyżowanie (Lubicz/Rakowicka)
W mojej opinii:
Niestety w Busku mamy wiele przykładów zacofania. Forsuje się i realizuje rozwiązania, od których odchodzą inne miasta w Polsce, a zagranica albo odchodzi, albo już dawno odeszła od tychże. Cóż, taką mamy w Busku rzeczywistość. Najgorsze jest to, że władza nie chce słuchać żadnych uwag czy głosów krytycznych i uparcie brnie i realizuje swoje wizje, nie bacząc na nic i na nikogo. Dostaję szewskiej pasji słysząc te głupie, durne i idiotyczne stwierdzenia, że ludzie się przyzwyczają. Nie, nie przyzwyczają się, tylko są zmuszeni robić tak, a nie inaczej, nie mając po prostu innego wyjścia, podobnie jak do wrzoda na d..e nie można się przyzwyczaić i jest się zmuszonym cierpieć, gdy zachodzi konieczność siedzenia. Gdy widzę, słyszę i patrzę na to wszystko, zawsze wtedy przypomina mi złota myśl wielkiego filozofa Demokryta „Im mniej godni swoich wysokich urzędów są ci, którzy je piastują, tym pewniej się czują i tym mocniej się nadymają głupotą i bezczelnością.”
Rondo jako rozwiązanie organizacji ruchu na skrzyżowaniu jest bodaj najlepszą opcją. Oczywiście są zapewne sytuacje, gdzie z jakichś względów nie można go zorganizować, ale myślę, że są to raczej wyjątkowe przypadki. Istotą ronda jest to, że dojeżdżając do niego z każdego kierunku każdy kierowca zwalnia, a więc w razie kolizji negatywne skutki są niewielkie. Na skrzyżowaniu ze światłami ryzyka są już większe. „Na zielonym” jedzie się szybko, zatem gdy ktoś wjedzie „na czerwonym” skutki kolizji mogą być poważne. Również większe jest ryzyko najechania pojazdów na siebie, bo ktoś będzie chciał jeszcze przejechać „na żółtym” dodając gazu, a ten przed nim już po zapaleniu się „żółtego” zahamuje mocniej. Przy dojeżdżaniu do ronda każdy z każdej strony zwalnia. A teraz przykład z życia wzięty: Weźmy pod uwagę dwa buskie ronda o dużym nasileniu ruchu – rondo koło szpitala i rondo koło Orlenu. Ruch odbywa się tam bezpiecznie i płynnie. A czy wyobrażacie sobie zamiast tych rond skrzyżowania ze światłami? Czy tak byłoby lepiej? Zdecydowanie uważam, że nie byłoby lepiej. Byłoby mniej bezpiecznie i korki przed takimi skrzyżowaniami byłyby, jak sądzę, większe. Zatem uważam za bardzo celne zwrócenie uwagi Pana Redaktora na kwestię „czy jednak nie lepsze byłoby koło basenu rondo niż światła”. Moim zdaniem rondo byłoby lepszym rozwiązaniem ale cóż, teraz to już „musztarda po obiedzie”, niestety.
Zgadzam się w pełni z komentatorem pod nazwą JA.
Akurat na skrzyżowaniu Partyzantów / Grotta chyba jest za mało miejsca na rondo.
Jednak na Grotta / Wyszyńskiego miejsca jest dostatek i naprawdę nie rozumiem, dlaczego tam nie ma ronda.
Co do zacofania, to kolejnym przykładem jest kładka. W Europie zachodniej wyburza się kładki budowane w miastach w latach ’70, w Polsce też już największe miasta już ich nie budują, bo unika się skazywania pieszych na konieczność pokonywania różnic poziomów.
Ale w Busku podwładni Przyborowskiej-Ryś nawet nie zlecili pomiarów natężenie ruchu. I tacy niekompetentni ludzie decydują o budowach za dziesiątki milionów złotych z pieniędzy podatników.