Kalendarium: 29 maja 1921 rozpoczęła się budowa portu w Gdyni, chluby II Rzeczpospolitej | ? JKR: W II RP wybudowano port w Gdyni, COP, a w Busku, w III RP, władze wybudowały zardzewiałą kładkę…
102 lata temu, 29 maja 1921 roku rozpoczęła się budowa portu w Gdyni. Po wbiciu pierwszej łopaty budowniczych czekało jeszcze dużo pracy zanim do doku mogły zawinąć pierwsze statki. Efekt okazał się warty wspólnego wysiłku. Gdynia została zapamiętana jako jeden z największych sukcesów niepodległej II Rzeczpospolitej. – informuje 29.05.2023 w sekcji Historia portal PolskieRadio.pl
Z rybackiej wioski w nowoczesne miasto
Trudno w XX-wiecznej historii Polski o przykład na podobnie niewiarygodny rozwój: z małej wioski (w 1921 roku – 1300 mieszkańców) w miasto, w którym dwadzieścia lat po powstaniu mieszkało prawie 130 tysięcy ludzi. Z miejsca, które miało, owszem, kąpielisko, ale poza tym sąsiadowało z mokradłami – w nowoczesne miasto portowe, przyjmujące do dwudziestu (!) statków dziennie. Planujący wyjechać do Ameryki zostawali tu, gdyż tu znajdywali swoją ziemię obiecaną.
>>> „Gdynia. Perła II Rzeczpospolitej” – historia międzywojennego portu <<<
• niepodlegla.gov.pl: – 23 września 1922 roku polski sejm uchwalił ustawę o budowie portu w Gdyni. W 99. rocznicę tego wydarzenia Biuro Programu „Niepodległa” oraz Muzeum Marynarki Wojennej oddają w ręce czytelników tekst, który opowiada o narodzinach i rozkwicie „miasta z morza”. Zapraszamy do lektury. Na jej końcu przygotowaliśmy niespodziankę – wystawę do pobrania…♂
Po tym, jak na mocy traktatu wersalskiego♂ Polska otrzymała w 1920 roku sto czterdzieści kilometrów wybrzeża, odbyły się uroczyste zaślubiny z Bałtykiem. 10 lutego 1920 delegacja polska na czele z gen. Józefem Hallerem przybyła do Pucka♂. Odprawiono nabożeństwo, wciągnięto na maszt banderę, generał wrzucił do morza pierścień – wszak to zaślubiny. W dniu tym Zatoka Pucka była jednak zamarznięta – pierścień potoczył się po lodzie.
Na całej długości polskiego wybrzeża trudno było o miejsce, które gwarantowałoby nam realny – tak gospodarczo, jak i militarnie – dostęp do morza. Mieliśmy zaledwie kilka przystani morskich. Blokada polskiego handlu i żeglugi, jaką wprowadziło podczas wojny polsko-bolszewickiej Wolne Miasto Gdańsk, przekonała ówczesne władze naszego kraju, że budowa niezależnego portu jest nie tylko potrzebą, ale i… – cały artykuł i tematyczne audycje radiowe na źródłowej stronie PolskieRadio.pl
Jarosław Kruk: W II RP, w bardzo biednym państwie, które powstało z martwych po 123 latach zaborów, świeżo po zakończonej trzyletniej wojnie♂ z bolszewicką Rosyjską Federacyjną Socjalistyczną Republiką Radziecką , wybudowano port w Gdyni, Centralny Okręg Przemysłowy’ , itd., – wielkie projekty gospodarcze służące po dziś dzień.
Tymczasem w Busku, w III RP, w czasie wielkich pieniędzy z Brukseli, sypiących się obficie niczym biblijna manna z nieba, słoneczne władze wybudowały „Kładkę na Górkę”♂ – realizację, którą żywa rdza trawi od samego początku…, restaurują gestapowski apartamentowiec♂, itd, itp…
◙ Podobne informacje:
ED: Szefowa Willi Wiślica w Busku: Zostaniemy wykończeni przez… słupek | [FOTO]
RK: W Szczaworyżu zostanie zlikwidowana przychodnia. Mieszkańcy nie zgadzają się [AUDIO]
Franciszek Rusak: Rewitalizacyjny walec – Czuj, stary pies szczeka!
TVN: ? ,,Zastraszyć dziennikarza”. Superwizjer – Lokalne media. Cena niezależności
doRZ: Śmierć dziennikarki Polsatu. Miała posiadać dokumenty o pedofilii – a…
Jedna odpowiedź do “Kalendarium: 29 maja 1921 rozpoczęła się budowa portu w Gdyni, chluby II Rzeczpospolitej | ? JKR: W II RP wybudowano port w Gdyni, COP, a w Busku, w III RP, władze wybudowały zardzewiałą kładkę…”
Ostra odklejka już u pana redaktora