Obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej oddana do ruchu. A w Busku? - Internetowy Portal Informacyjny Mieszkańców Miasta i Gminy Busko-Zdrój

Obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej oddana do ruchu. A w Busku?

13 października 2020 | gov.pl Ministerstwo Infrastruktury 07.09.2020 / Jarosław Kruk 13.10.2020 | | 5 komentarzy

Od 7 września 2020 r. kierowcy podróżujący drogą krajową nr 73 na trasie Tarnów – Kielce mogą już ominąć Dąbrowę Tarnowską. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad udostępniła do ruchu obwodnicę miasta o długości 6,9 km. Wartość zadania to ponad 102 mln zł.informuje Ministerstwo Infrastruktury

Obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej to jednojezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). W ciągu drogi powstało osiem obiektów inżynierskich: most na potoku Bagienica, 5 wiaduktów drogowych oraz 2 przejścia dla zwierząt. Ponadto wykonany został system odwodnienia, a także drogi dojazdowe, zjazdy, chodniki i zatoki postojowe do kontroli pojazdów. W trosce o środowisko i komfort mieszkańców zrealizowano ekrany akustyczne i urządzenia oczyszczające wodę.

– Obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej to kolejna, długo wyczekiwana inwestycja, która ułatwi życie zarówno kierowcom, jak i mieszkańcom miasta. Obwodnica to większy komfort podróżowania, wzrost bezpieczeństwa dla wszystkich użytkowników drogi, a także pozytywny wpływ inwestycji na… środowisko i problem zanieczyszczenia powietrza w mieście – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej budowana była przez dwóch wykonawców. Pierwsza umowa na podpisana została pod koniec 2016 roku, jednak z uwagi na to, że zleceniobiorca nie wywiązał się z zapisów umowy i realizacji prac zgodnie z harmonogramem, GDDKiA odstąpiła od kontraktu z przyczyn leżących po stronie wykonawcy. Budowę dokończyło polsko-węgierskie konsorcjum: Przedsiębiorstwo Wielobranżowe BANIMEX, AZI-BUD i DUNA ASZFALT Út-és MélyépitÕ Kft.

Wartość zadania to ponad 102 mln zł. Inwestycja otrzymała dofinansowanie unijne z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 w wysokości ponad 92 mln zł.

 


Jarosław Kruk: Oddana do użytku obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej to bardzo dobra informacja dla osób podróżujących z Buska na południe, w szczególności dla tych, którzy chcą skorzystać z autostrady A4.

W Busku tymczasem nadal cały tranzyt, zarówno osobowy jak i ciężki, TIR,  przejeżdża przez uzdrowiskowe miasto. Zarówno ten na kierunku Kielce-Tarnów, jak i w szczególności ten na południe i zachód, w kierunku Nowego Korczyna i Pińczowa.

W Busku by dojechać do bardzo popularnej i licznie uczęszczanej ścieżki rowerowej w tym miejscu należy pokonać „ulicę-obwodnicę” Dmowskiego, mocno uważając by nie wpaść pod TIRa lub inne auto… / fot. Jarosław Kruk

Przy okazji tej kolejnej, jakże potrzebnej inwestycji drogowej warto zwrócić uwagę na koszty wykonania i porównać je do ceny realizacji w Busku-Zdroju. Zwrócono na to uwagę pod artykułem „UMiG: Zmiana organizacji dojazdu do Poczty Polskiej przy Al. Mickiewicza. A w Busku… w komentarzu 12 PAŹDZIERNIKA 2020 O 12:34  „MASSSAKRA: 1m Czernikiewicza 35.680 zł vs. 1m obwodnicy Pińczowa 7.600 zł !!! :

Obwodnica Pińczowa: „Główny odcinek drogi ma długość prawie 5 km, wybudowane zostały trzy ronda, parking, oświetlenie, chodniki oraz ścieżki rowerowe. Budowa była współfinansowana z pieniędzy unijnych. Inwestycja kosztowała w sumie 38 mln zł.” (https://infobusko.pl/rk-centrum-pinczowa-odciazone-od-samochodow-a-w-busku/)
Kalkulator 38.000.000zł / 5000m = 7.600 zł/1m

Ulica Czernikiewicza: „W przypadku mierzącej ok. 120m długości ul. Józefa Czernikiewicza, przy koszcie 4.281.544 zł 28 gr, wychodzi, że jeden jej metr wart jest ok 35.680 zł” (https://infobusko.pl/do-redakcji-miliony-na-czernikiewicza-a-polna-nadal-w-pola/)
Kalkulator: 4.281.544zł / 120m = 35.680 zł/1m

Ja się pytam skąd taka MASSSAKRYCZNA 5x różnica cen???!!!

W przypadku oddanej do użytku we wrześniu obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej, w ramach której to: „W ciągu drogi powstało osiem obiektów inżynierskich: most na potoku Bagienica, 5 wiaduktów drogowych oraz 2 przejścia dla zwierząt. Ponadto wykonany został system odwodnienia, a także drogi dojazdowe, zjazdy, chodniki i zatoki postojowe do kontroli pojazdów. W trosce o środowisko i komfort mieszkańców zrealizowano ekrany akustyczne i urządzenia oczyszczające wodę. średni koszt ” – średni koszt 1 metra obwodnicy wynosi: 102 000 000 złotych / 6 900 metrów = 14 782 złote.

A w Busku? Uśredniona cena za 1 metr dojazdowej ul. Czernikiewicza to jak podaje MASSAKRA 35.680 złote, 2 razy więcej…
Wypada więc chyba otwarcie zapytać włodarzy słonecznego miasta ze złotą monstrancją w herbie: – Skąd ta olbrzymia dysproporcja?!

 

◙ Podobne informacje:

UMiG: Zmiana organizacji dojazdu do Poczty Polskiej przy Al. Mickiewicza. A w Busku…

Do Redakcji: Miliony na Czernikiewicza a Polna nadal w pola…

BCPL: Briefing prasowy z udziałem Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka (foto/video)

Franciszek Rusak: Rewitalizacyjny walec – Czuj, stary pies szczeka!

 

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Za wypowiedzi naruszające prawo lub chronione prawem dobra osób trzecich grozi odpowiedzialność karna lub cywilna.

5 odpowiedzi na “Obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej oddana do ruchu. A w Busku?”

  1. Uzdrowisko czy blokowisko? pisze:

    a w Busku panie redaktorze będziemy mieć piękne blokowisko w Zdroju! obudź się pan! http://busko.net.pl/uzdrowisko-czy-blokowisko,,3,1,1,1,31358,n.html

  2. Do RJK pisze:

    Jakiś czas temu burmistrz wspominał o obwodnicy chyba Busko-Mikułowice czy jakoś tak. No tylko ogólny problem jest taki że np ulica Dmowskiego na załaczonym zdjeciu to znów droga wojewódzka. I chcąc robić jakąkolwiek obwodnicę czy to z krajowej 73 czy z tej wojewódzkiej to pierw trzeba to wszystko uzgodnić z górą czyli w przypadku krajowej 73 to z Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad a jeśli chodzi o tą wojewódzką to z urzędem marszałkowskim. Z tego co widziałem to budowa Ulicy Czernikiewicza to raczej była od podstaw może ze względu na dość częste awarie tego odcinka fakt trochę cena zwala z nóg ale jeśli najprawdopodobniej zrobili tą ulicę od podstaw to tą cenę trzeba przyjąć na klatę. Znów na tzn ulicy Dmowskiego jest ruch jak wszędzie w końcu samochodów przybywa. Może kiedyś powstanie jakaś kolejna obwodnica ale jak narazie to czekamy jak GDDKiA przyłączy ul od Sikorskiego do trasy 73.

  3. Łukasz Nowak pisze:

    „Z tego co widziałem to budowa Ulicy Czernikiewicza to raczej była od podstaw może ze względu na dość częste awarie tego odcinka fakt trochę cena zwala z nóg ale jeśli najprawdopodobniej zrobili tą ulicę od podstaw to tą cenę trzeba przyjąć na klatę.”

    Ale przecież wszystkie porównywane drogi (a więc także obwodnice Pińczowa i DT) były budowane od podstaw! Jeśli już, to raczej obwodnice miały prawo wyjść drożej, a to dlatego, że były budowane nie jedna (jak na Czernikiewicza) lecz 3 jezdnie i to przystosowane do TIR-ów (pod pocztą tylko dostawcze), a wokół DT jeszcze z obiekty inżynierskie.
    A więc różnica jest nie4e 5-krotna, lecz można przyjąć, e nawet 10-krotna!

  4. Do Łukasz Nowak pisze:

    Dobra ekspercie weź już wyjdź.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Masz pytania? Napisz do nas: redakcja@infobusko.pl