? ED: Niepełnosprawny Karol Kucharski z Buska zabiega o wiatę dla pasażerów na stacji PKP Kielce Białogon [VIDEO,FOTO] | JKR: A w Busku?
Karol Kucharski, niepełnosprawny 27-latek z powiatu buskiego od miesięcy prosi PKP o postawienie wiaty na stacji kolejowej Kielce Białogon. Dzięki niej zarówno on i inni pasażerowie nie musieliby wystawać podczas śnieżyc i ulew na betonowym peronie. Jak dotąd koleje pozostają głuche na jego prośby. Starania pana Karola wsparł niedawno marszałek województwa Andrzej Bętkowski.- informuje 21.03.2023 portal Echo Dnia
Karol Kucharski ze Zbludowic w gminie Busko-Zdrój od urodzenia zmaga się z poważną niepełnosprawnością. Wskutek wodogłowia poruszanie lewą nogą i lewą ręką jest u niego mocno utrudnione. Główny problem Karola to jednak bardzo słaby wzrok. Tak słaby, że okuliści nazywają to niemal ślepotą, choć on nie dopuszcza, by mówić o nim w ten sposób. Radzi sobie całkiem dobrze, nawet w deszczowe i pochmurne dni, kiedy jego kłopoty z widzeniem bardzo się nasilają.
Mężczyzna za wszelką cenę stara się być aktywny. Zatrudnił się w Manufakturze Pietraszki’ w Kielcach. – Produkujemy tam ciastka, batoniki, masło orzechowe, ale też na przykład torby na zakupy. Nas, niepełnosprawnych w firmie ogółem około 40 osób – opowiada.
27-letni Karol Kucharski z Buska-Zdroju: Dlaczego pasażerowie muszą marznąć i moknąć?
Do pracy, która dla niego ma bardzo dużą wartość, dojeżdża codziennie ponad 50 kilometrów z Buska-Zdroju. Do Kielc zazwyczaj jedzie autobusem, wraca pociągiem ze stacji Kielce Białogon♂. Jak mówi, nie jest to miejsce przyjazne dla ludzi.
– Nie tylko dla pasażerów takich jak ja, ale w ogóle wszystkich. Jest ławka, ale nie da się nigdzie schować. W deszczowe dni mokniemy do suchej nitki. Zimą, kiedy wieje wiatr, dotkliwie marzniemy. Najgorsze przychodzi, kiedy przejeżdża, nie zatrzymując się, pociąg towarowy. Wtedy prawie zwiewa człowieka na tory. Trzeba trzymać się słupka – mówi Karol Kucharski.
Po miesiącach wystawania na nieosłoniętym peronie Karol postanowił coś zrobić. Napisał więc do centrali linii kolejowych w Warszawie, ale bez skutku.
– Dostałem tylko odpowiedź, że przebudowa jest w planach, ale terminu nie podano – wspomina.
O pomoc zwrócił się do… – cały artykuł galeria zdjęć i video na źródłowej stronie Echa Dnia♂
Jarosław Kruk: Mam nadzieję, że wspólnym wysiłkiem uda się możliwie szybko znaleźć satysfakcjonujące rozwiązanie opisanego problemu, trapiącego od wielu lat pasażerów korzystających ze stacji PKP Kielce Białogon. Przy tej okazji przypomnę, że nie tylko peron na stacji PKP Kielce Białogon jest mało przyjazny dla podróżnych. Podobnie jest na stacji PKP Busko-Zdrój w Siesławicach. Wiele razy, w różnych miejscach i przy różnych okazjach, temat ten porusza pan Łukasz Nowak.
Wikipedia: – Busko-Zdrój ♂– stacja kolejowa w Siesławicach koło Buska-Zdroju, w gminie Busko-Zdrój, w powiecie buskim, w województwie świętokrzyskim, w Polsce. Stacja została otwarta w 1953 roku wraz z oddaniem do użytku linii kolejowej nr 73 z Sitkówki-Nowin. Budynek dworcowy o powierzchni użytkowej 841 m2 oddano do użytku w 1995 roku. Stacja obsługiwała regularny ruch pasażerski do 18 kwietnia 2005. Od tamtej pory stacja obsługiwała jedynie sporadyczny ruch towarowy. W budynku byłego dworca w latach 2007–2013 mieściła się dyskoteka. 30 czerwca 2018 wznowiono pasażerski, sezonowy ruch weekendowy na trasie Busko-Zdrój – Kielce. W 2020 roku wznowiono codzienne połączenia pasażerskie. Na stacji zatrzymują się tylko pociągi Polregio. Według stanu na grudzień 2022 roku stację obsługują 4 pary pociągów w dni powszednie i 3 w weekendy.
Po trzynastoletniej przerwie, od 2018 r. do słonecznego miasta ze złotą monstrancją w herbie’, uzdrowiskowej perły województwa świętokrzyskiego, planu filmowego V edycji „Sanatorium Miłości”’ można wprawdzie komfortowo dojechać pociągami Polregio, ale czar i urok pryska w momencie gdy podróżny postawi stopę na miejscowym peronie… Okazuje się bowiem, że na stacji jest wprawdzie budynek dworca kolejowego – i to nie mały – ale od 2013 stoi on zdemolowany i zamknięty na cztery spusty… Przy dworcu jest wprawdzie spory parking, ale kierowcy nie mogą z niego korzystać, gdyż został on wydzierżawiony na potrzeby Szkoły Jazdy… Dlatego właściciele aut parkują obok, „w polu”, na utwardzonym, ciasnym kawałku terenu…
○ Busko-Zdrój, 3.03.2023: Gdy w zrewtalizowanym kosztem 18 000 000 zł Parku Zdrojowym’, przed Sanatorium Marconi, odbyła się konferencja prasowa poświęcona nagrywanej głównie w świętokrzyskiej uzdrowiskowej perle, V edycji „Sanatorium Miłości”’, Dworzec PKP Busko-Zdrój – „kolejowa brama” do tego międzynarodowego kurortu, oddalona od Marconiego zaledwie o 2500 metrów’ – prezentowała się tak jak widać na zdjęciach… / fot. Jarosław Kruk infoBusko.pl
Mimo wielu pism, skarg, petycji do „wszystkich świętych” taki stan rzeczy trwa w najlepsze już piąty rok. Podobno ma się to zmienić w przyszłości, gdyż – jak można się było dowiedzieć rok temu w trakcie konsultacji♂ – słoneczne władze samorządowe zamierzają – kosztem jak oceniam kilkudziesięciu milionów złotych – przedłużyć tory kolejowe o ok. 1400 metrów i wybudować nowy dworzec ok. 1000 metrów od Sanatorium Marconi, bodaj w strefie uzdrowiskowej B, opodal granicy ściśle chronionej strefy A…
Tymczasem – moim zdaniem – w stosunkowo krótkim czasie i za ułamek wymienionych pieniędzy, można by rozwiązać problem na bazie tego co już jest. Wystarczyłoby by Gmina przejęła/wydzierżawiła istniejący budynek i doprowadziła go do używalności oraz pozyskała parking proponując Szkole Jazdy na korzystnych warunkach, inny, równie dobry i spełniający określone wymagania plac manewrowy.
1. – Budynek byłego dworca PKP Busko-Zdrój w Siesławicach (od 2007 r. Dyskoteka) ; 13 maja 2011 r. / fot. Jarosław Kruk ; Wikipedia♂
2. ÷ 7. – Dworzec PKP „Busko-Zdrój” oddany do użytku w 1995 roku tak wyglądał na krótko przed uruchomieniem pociągów w 2018 r.
8. ÷ 15. – A tak oddany do użytku w 1995 roku Dworzec PKP „Busko-Zdrój” prezentuje się nadal się w środku…
◙ Podobne informacje:
RK: Buski stadion dokończy nowy wykonawca. Będzie drożej | JKR: +8 mln! Czy warto przepłacać?
Pierwszy w 2020 r. Impuls wjechał na stację PKP Busko-Zdrój – FOTOGALERIA
eM: Pociągi do Buska-Zdroju cieszą się popularnością. W planach czwarta para
RK: Kiedy koniec przebudowy buskiego stadionu? | JKR: Ile w sumie będzie kosztował „bunkier AKS”?
Staw Niemiecki – miało być Morskie Oko a chyba jest jak było…
4 odpowiedzi na “? ED: Niepełnosprawny Karol Kucharski z Buska zabiega o wiatę dla pasażerów na stacji PKP Kielce Białogon [VIDEO,FOTO] | JKR: A w Busku?”
Lepiej w Busku-Zdroju miejsca dla inwalidów…
Wybaczcie, że napiszę nie na temat – ale jak coś wysyła redaktorowi „kopiuj – wklej”, to przeważnie tego nie zamieszcza. Dlatego wolę napisać w komentarzu.
Na LVI sesji (bez)rady miejskiej w grudniu zapytałem Konieczną-Różycką kiedy wreszcie przeniesie „Buskowiankę? (s. 16 poniżej):
dl.umig.busko.pl/protokoly/2022/protokol_rm-2022-s56.pdf
Nie raczyła odpowiedzieć.
(Tutaj nagranie – trzeba szukać pół godziny od końca: http://www.umig.busko.pl/rada-miejska-top-menu/nagrania-audio-video/21528-nagranie-audio-video-z-lvi-sesji-rady-miejskiej-w-busku-zdroju-z-dnia-28-12-2022r.html)
Otóż trwają konsultacje dokumentu pod (jak zwykle) pompatyczną nazwą „Diagnoza Strategiczna dla Strategii Ponadlokalnej dla Gmin Busko-Zdrój, Chmielnik, Gnojno, Pierzchnica, Raków, Szydłów i Tuczępy do roku 2030 oraz Strategia Ponadlokalna dla Gmin: Busko-Zdrój, Chmielnik, Gnojno, Pierzchnica, Raków, Szydłów i Tuczępy do roku 2030”:
dl.umig.busko.pl/bip/ogloszenia/2023/03/13/strategia_na_szlaku_sig.pdf
Konkrety są od s. 158.
Na przykład:
s. 34 – działanie 34: gmina Chmielnik „Utworzenie dodatkowej plaży po drugiej stronie zbiornika Andrzejówka w Chmielniku” za 1,5 mln zł
A w Busku?
s. 174 – d. 172: „Rewitalizacja zbiornika retencyjno-rekreacyjnego w m. Radzanów” za 5 mln zł
s. 161 – d. 30. „Przebudowa, rozbudowa Pływalni Miejskiej w Busku-Zdroju” za 6 mln zł
Z innych ciekawostek:
s. 159 – d. 14 „Budowa obwodnicy Chmielnika w ciągu drogi krajowej nr 73 ” za 35 mln zł
s. 160 – d. 23 „Utworzenie terenów inwestycyjnych na terenie Gminy Chmielnik (ul.Dygasińskiego)” za 5 mln zł
s. 160 – d. 24 „Uzbrojenie terenów inwestycyjnych na terenie miasta Pierzchnica” za 200 tys. zł
s. 160 – d. 25 „Stworzenie nowych terenów inwestycyjnych w Szydłowie” za 3 mln zł
s. 172 – d. 152 „Termomodernizacja budynku Urzędu Miasta i Gminy w Chmielniku oraz budynków mieszkalnictwa zbiorowego (gminne budynki mieszkań komunalnych i socjalnych)” za 10 mln zł
s. 175 – d. 187 „Budowa budynku wielorodzinnego przy ul. Kieleckiej w Chmielniku ” za 7 mln zł
A w Busku?
s. 164 – d. 67 „Budowa /przebudowa infrastruktury turystycznej, w tym m.in.: Budowa pawilonu Domu Zdrojowego II etap ” za 18 mln zł
s. 163 – d. 54 „Przebudowa Buskiego Samorządowego Centrum Kultury pod katem możliwości poszerzenia jego działalności (Zdrój Kultury)” za 50 mln zł
Zresztą na BSCK forsa podatników będzie szła szerokim strumieniem:
s. 164 – d. 69 „Przygotowanie i realizacja Busko Sun Festiwal” za 3,6 mln zł
Wyjaśnia się w końcu przyszłość slumsu na Górce:
s. 163 – d. 52 „Rewitalizacja gminnych budynków na terenie miasta Busko-Zdrój z nadaniem im nowej funkcji m.in. Centrum Nauki o Wodzie i Siarce z wieżą widokową na Górce w Buku-Zdroju” za 50 mln zł
A więc rozbudowa domu kultury w Busku pochłonie więcej niż drogi krajowej w Chmielniku.
No i Chmielnik za ułamek tego ile ma kosztować rozbudowa domu zdrojowego przy tężni zbuduje nowy blok mieszkań socjalnych i dociepli stare by ich mieszkańcy mogli płacić mniej za ogrzewanie (a nie 15,29 zł/ m kw. na Kolonii Górce, bo pawilony nieocieplone) oraz przygotuje tereny inwestycyjne dające nowe miejsca pracy.
Ale za to nie będą mieli wieży widokowej połączonej z miastem zardzewiałą kładką…
Spotkanie konsultacyjne odbędzie się w dniu 21 marca 2023 roku (wtorek) w godzinach od 13.00 do 14.30 w auli Buskiego Samorządowego Centrum Kultury przy al. Mickiewicza 22 w Busku -Zdroju
Za problem z parkowaniem przy dworcu podziękujcie (bez)radnym, którzy odrzucili moją petycję w której domagałem się przyjęcia uchwały zobowiązującej Burmistrza do podjęcia negocjacji z PKP w sprawie przejęcia „zakazanego” parkingu. Na szczególne „podziękowania” zasłużyli członkowie komisji odrzucania wniosków, skarg i petycji, tj.: Ciepliński, Służalski, Ozgowicz, Wach,Konieczna-Różycka. Ci państwo nie chcą pomóc kierowcom i pasażerom.
W swym archiwum posiadam korespondencję z PKP, iż jest z ich strony wola wynajęcia parkingu Gminie.
„Władze samorządowe zamierzają – kosztem jak oceniam kilkudziesięciu milionów złotych – przedłużyć tory kolejowe o ok. 1400 metrów i wybudować nowy dworzec ok. 1000 metrów od Sanatorium Marconi, bodaj w strefie uzdrowiskowej B, opodal granicy ściśle chronionej strefy A…”
Myli się Pan. Problem w tym, że władze Buska właśnie NICZEGO NIE ZAMIERZAJĄ. Drążyłem tę sprawę i mam pismo, że TO NIE GMINA BYŁABY INWESTOREM DWORCA i nowego kawałka toru, tylko, że Gmina „liczy” na to, że ktoś (nie wiadomo kto: PKP? CPK?) za nich ten dworzec wybuduje, a Gmina zamierza tylko wybudować parking wielopoziomowy obok obecnego dworca autobusowego.
Co więcej: mam czarno na białym, że Gmina nie ma nawet rezerwy gruntowej pod przedłużenie toru.
za brak rezerwy w MPZP należy podziękować wielokadencyjnym (bez)radnym, którzy przed laty tę rezerwę z MPZP wykreślili (planowanie rozwoju miasta – level: hard).
o
Uważam poza tym, że lepiej byłoby wydać kilkadziesiąt melonów na przedłużenie kolei, niż 50 melonów utopić (jak zamierza „pan UMiG”) w rozbudowie BSCK w którym i tak niewiele się dzieje.