ŁN: Wielki powrót PORANNEGO pociągu! Co na to władze Buska? - Internetowy Portal Informacyjny Mieszkańców Miasta i Gminy Busko-Zdrój

ŁN: Wielki powrót PORANNEGO pociągu! Co na to władze Buska?

24 sierpnia 2020 | Łukasz Nowak 22.08.2020 / Jarosław Kruk 24.08.2020 | | 9 komentarzy

Mam przyjemność poinformować Buszczanki oraz Buszczan za pośrednictwem portalu InfoBusko, iż od poniedziałku 31 sierpnia 2020 roku do pociągów relacji Kielce – Busko-Zdrój – Kielce dołączy dodatkowa, poranna para w dni robocze odjeżdżająca z Kielc o 523 i  wyruszająca z Buska o 629 . O takie poranne połączenie zabiegałem w UMWŚ od kilku lat. – informuje w mailu do redakcji pan Łukasz Nowak

grafika: Łukasz Nowak

W nowo poszerzonym rozkładzie nieco później będzie odjeżdżała para południowa (1133 i 1237), zaś popołudniowa znacznie wcześniej (1626 i 1732) – obie codziennie. Oznacza to, że w sumie będziemy mieli na Wełczu 3 pary pociągów! 

Nadal bilety zwykłe będą kosztowały zaledwie 6,60 zł. Są też mocne ulgi:

  • 51% dla studentów i doktorantów
  • 37% (49% w przypadku miesięcznych imiennych) dzieci, młodzież i posiadacze Karty Dużej Rodziny
  • 33% nauczyciele

Szczegóły taryfy w ofercie „Bilet Świętokrzyski” znajdziecie tutaj:

https://polregio.pl/pl/oferty-i-promocje/oferty-regionalne/bilet-swietokrzyski/

Sprawdzić rozkład jazdy i kupić bilety możecie tutaj:

https://bilety.polregio.pl/wyniki/13/73/31-08-2020_06:29/*/departure/all/all/c|||pax*22**|pax*22**/377226217

Informacje o rozkładzie jazdy można uzyskać pod numerem telefonu infolinii POLREGIO 703 20 20 20 (czynnej całą dobę).
Bilety można kupić także w automatach na pokładzie pociągów. Jest w nich możliwość zapłaty kartami. Technika bywa jednak zawodna, więc na wszelki wypadek dobrze wziąć także drobne, gdyby konieczny był jednak zakup u konduktora. Oczywiście, bilety można kupić także w kasach na dworcu w Kielcach.

Gratuluję zarządowi Województwa z Marszałkiem Bętkowskim na czele i dyrektorce departamentu transportu w UMWŚ Grzeli oraz dyrektorowi świętokrzyskiego zakładu przewozów regionalnych w POLREGIO Zaborskiemu podjęcia znakomitej decyzji, wychodzącej naprzeciw życzeniom pasażerów. Oby to nie był koniec, bowiem potrzeb jest więcej i nie zaszkodziłyby dalsze pociągi do Buska, podobnie jak reaktywacja peronów na stacjach Nida i Szarbków. Pomiędzy Brzezinami, a Nidą trwają obecnie prace torowe, które na pewno zwiększą komfort podróży, jednak wg informacji, którą uzyskałem w PLK – na razie nie jest przewidywane odtworzenie peronu. Natomiast w Szarbkowie przed 2 laty popełniono błąd, elektryfikując ponownie jedynie tor przelotowy, przez co tor przy peronie pozostał bez trakcji. Szkoda, bo mieszkańcy sołectw na styku czterech gmin są dość mocno wykluczeni komunikacyjnie. W innych regionach częste jest dofinansowywanie przez województwa z RPO, tudzież przez samorządy gminne budowy peronów. Biorąc pod uwagę, że Świętokrzyskie wydaje na kolej mniejszą część budżetu, niż inne województwa (procentowo mniej, niż połowę tego, co Mazowsze, czy Śląsk), to jest jeszcze ogromne pole do poprawy. Nadchodząca zmiana rozkładu jazdy to na pewno jednak ważny krok w dobrym kierunku.

Niestety, nadal nie będzie bezpośredniego pociągu powrotnego do Katowic, śląski „Ostaniec” nadal pozostanie jedynym połączeniem międzywojewódzkim na Wełczu. Widać jednak, że nadchodzący rozkład jazdy jest znacznie lepiej przygotowany od obecnego, a więc w UMWŚ i w POLREGIO uczą się szybko i już rozumieją, o co chodzi, można więc mieć nadzieję, że i na zwiększenie oferty międzywojewódzkiej przyjdzie jeszcze pora.

Czy władze Buska wykorzystają szansę?

Po beczce miodu pora na łyżkę dziegciu. Czy Burmistrz Sikora, jego podwładni w miejskich instytucjach i radni miejscy wykorzystają okazję daną nam przez samorząd wojewódzki oraz kolejarzy? Nic nie jest bowiem dane raz na zawsze. By nadchodząca oferta przewozowa dla nas nie okazała się efemerydą, to musimy wykazać się frekwencją w pociągach. Pamiętajmy: ważą się właśnie losy kontraktu pomiędzy Województwem, a POLREGIO na przewozy, który ma obowiązywać od 12 grudnia b. r. Stawka jest niebagatelna, bo nowy kontrakt ma obowiązywać przez 10 lat! Jego zapisy w znacznej mierze przesądzą o liczbie pociągów do Buska. Dlatego walka o frekwencję winna być priorytetem dla władz Gminy w nadchodzącym kwartale, ponieważ od niej będzie zależeć, na ile nowa strategia przewozowa Województwa będzie dla nas korzystna.

Oficjalne dane o frekwencji są utajnione. Jedna z moich obserwacji wynika, że nawet w tygodniu nieraz przypadało koło 30 pasażerów na pociąg. Tak wysoka frekwencja miała jednak miejsce nie tyle dzięki działaniom Gminy, co niejako wbrew nim. Zabrakło na mieście informacji o rozszerzeniu oferty, mimo iż zawczasu zwracałem się do UMiG o zamieszczenie stosownych plakatów na tablicach w miejskich instytucjach oraz na słupach obsługiwanych przez MPGK. Ze względu na ograniczenia pandemiczne w pracy urzędów uczyniłem to elektronicznie. Na tę korespondencję nie uzyskałem odpowiedzi. Podobnie, gdy zwracałem się o regulacje koron drzew i udrożnienie studzienek deszczowych na drodze od ronda Żołnierzy Niezłomnych do dworca PKP. Gdy zaś zwróciłem się o to na piśmie, odpowiedź uzyskałem… po miesiącu (a więc w najdłuższym dozwolonym przez kodeks postępowania administracyjnego terminie) i to nawet nie o tym, czy przetkają, czy nie, lecz dopiero, że mają zamiar dokonać oględzin, dla sprawdzenia zasadności wniosku (ale bez podania jej terminu).

Na szczęście, nie wszyscy urzędnicy buskiego Ratusza ignorują korespondencję przez Internet. Chlubnym wyjątkiem jest wydział promocji i komunikacji społecznej (fajny skrót: PKS), do którego pracownic zwróciłem się o ustawienie na dworcu PKP gabloty z informacją turystyczną. Początkowo uzyskałem odpowiedź, iż są trudności w porozumieniu się w tej sprawie z koleją. Zaproponowałem więc wtedy montaż gabloty na terenie należącym do Gminy, a więc na przystanku busa dowożącego na dworzec. Mój pomysł został wykonany niezwłocznie w ciągu kilku dni!

fot. UMiG Busko-Zdrój, źródło: Łukasz Nowak

10 lipca 2020

Szanowny Panie Łukaszu,

W nawiązaniu do Pana maila z dnia 04.07 2020 w załączeniu przesyłam zdjęcia przystanku wraz z gablotą umiejscowioną w  pobliżu budynku Dworca PKP.

Z poważaniem

Agnieszka Milc

Urząd Miasta i Gminy w Busku-Zdroju

Wydział Promocji i Komunikacji Społecznej

tel. +48.413705209

https://www.facebook.com/umig.busko.eu/

https://www.facebook.com/busko.eu/

Niestety, na sugerowaną przeze mnie kampanię reklamową władzom Gminy szkoda własnych pieniędzy, uzależniają jej realizację od uzyskania dofinansowania z budżetu Województwa.

Działania promocyjne, o których wspomina Pan w drugim mailu będą podejmowane w miarę możliwości finansowych, tak dla odbiorców ze Śląska jak i dla całej Polski. Dobrą wiadomością jest fakt, że mieszkańcy Śląska od lat stanowią jedną z największych grup turystów i kuracjuszy przyjeżdżających do Buska-Zdroju, jak wynika z analizy statystyki uzdrowiskowej. Dodatkowo w promocję angażujemy Regionalną Organizację Turystyczną i w najbliższym czasie jako ROT będziemy wnioskować do Marszałka Województwa Świętokrzyskiego o zwiększenie środków finansowych na promocję turystyki.

Bardzo dziękujemy za zaangażowanie i cenne uwagi.

Uważam ponadto, iż błędem jest ustalenie przez Gminę ceny busa na dworzec PKP na poziomie 2,50 zł. Za ponad 50 km koleją płaci się niespełna 7 zł, a tutaj za kilka kilometrów niemal 3 zł. Na początek na zachętę powinien być bezpłatny, a potem proponuję symboliczną złotówkę. Swoją drogą ciekawe, czy w busie obowiązują ulgi ustawowe komunikacji miejskiej (m. in. 50 % dla studentów)?

Wiele kontrowersji wzbudził zamknięty dworzec i ustawienie przenośnego wychodka, jak również zamknięty parking. Zwracałem się o uruchomienie poczekalni jeszcze na długo przed uruchomieniem tegorocznych pociągów. Jedyne, co wskórałem, to właśnie ten wychodek:

Szanowny Panie Redaktorze,

Pomieszczenia wspomnianego dworca wymagają przeprowadzenia prac remontowych, w celu przystosowania do ponownego użytkowania. W tej chwili rozważane jest postawienie w pobliżu budynku dworca toalet przenośnych Toy Toy oraz zamontowanie biletomatu na peronie.

Z pozdrowieniami,

Magdalena Grosik

Wydział Public Relations

Biuro Komunikacji i Promocji

Polskie Koleje Państwowe S.A.

e-mail: magdalena.grosik@pkp.pl

tel. kom. +48 607 808 631

Nie do końca zgadzam się ze stanowiskiem PKP w tej kwestii. Z tego, co wiem, to zdewastowana jest część wysoka, która po wyprowadzce dyskoteki poszła w samopas. Natomiast pomieszczenia zaplecza są w dobrym stanie, nawet część została wynajęta na biura.

Co do parkingów, to na moją prośbę marszałek Bętkowski upomniał się w tej sprawie w PKP. Z odpowiedzi (której egzemplarz trafił także do buskiego UMiG) wynika, że PKP może łaskawie wypowiedzieć obecną umowę najmu szkole nauki jazdy, jeśli… Gmina zawrze umowę komercyjną. Brzmi to moim zdaniem nieco kuriozalnie, bo w ten sposób PKP demonstruje raczej podejście dewelopera, czy agenta nieruchomości, niż zarządcy infrastruktury, któremu winno zależeć nie tyle na zysku księgowym, co na zadowoleniu pasażerów. Uważam jednak, że burmistrz Sikora powinien podjąć w tej sprawie negocjacje, może uda się przejąc parking bezpłatnie. Przypominam, że tak było z drogami wokół stacji: początkowo PKP żądała opłat komercyjnych, ale w końcu doszło jednak do przekazania działek drogowych nieodpłatnie Gminie.

Na koniec pragnę podziękować dyrektorce BSCK, p. Kępczyk za umieszczenie na tablicy przed BSCK plakatu z rozkładem jazdy.

z poważaniem

Łukasz Nowak

busko.com.pl [22.08.2020]: – Nowy rozklad połączeń kolejowych do Buska-Zdroju

 

◙ Podobne informacje:

Łukasz Nowak: Wniosek komendanta Policji o nagrody dla funkcjonariuszy – informacja publiczna

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Za wypowiedzi naruszające prawo lub chronione prawem dobra osób trzecich grozi odpowiedzialność karna lub cywilna.

9 odpowiedzi na “ŁN: Wielki powrót PORANNEGO pociągu! Co na to władze Buska?”

  1. Pendolino pisze:

    W tyn rozkładzie jazdy jest błąd, bo przecież nie ma ekspresu do Budapesztu, co to go Michał Cieślak nam załatwił.

  2. wow pisze:

    wow! wygląda na to, że ten łukasz to nie taki głupi jak o nim gadają

  3. plastyk pisze:

    Ładna plansza, powinni dać Nowakowi posadę grafika w UMiG.

  4. do Michała pisze:

    A gdzie zdjęcia III linii warszawskiegn metra przez Oblekoń do Budapesztu?

  5. lopo pisze:

    Jeden Łukasz Nowak więcej zdziałał spolecznie,niż cała płatna rada miejska i dwa burmistrze za grubą kasę:-)

  6. Łukasz Nowak pisze:

    Teraz pora na wieczorne pociągi weekendowe, by mieć jak wrócić z teatru, czy filcharmonii, albo mieć jak dojechać na imprezę xD.

  7. do malarza pisze:

    nie da się zatrudnić w urzędzie osobo-osoby „nieodpowiadającej za swoje czyny”, czyli zdrowej psychicznie inaczej 😉

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Masz pytania? Napisz do nas: redakcja@infobusko.pl