MPK: Linia 208 Kielce-Busko ruszy z opóźnieniem - Internetowy Portal Informacyjny Mieszkańców Miasta i Gminy Busko-Zdrój

MPK: Linia 208 Kielce-Busko ruszy z opóźnieniem

9 września 2020 | Jarosław Kruk 09.09.2020 | | 9 komentarzy

Zapowiadany na 10 września 2020 debiut komercyjnej linii 208 kieleckiego MPK przewożącej pasażerów pomiędzy stolicą województwa a największym świętokrzyskim uzdrowiskiem ulega przesunięciu. Winne temu są przedłużające się uzgodnienia urzędowe.

Bogdan Latosiński i kierowca, pan Łukasz przy Mercedesie mającym obsługiwać wydłużoną linię „208” Kielce-Busko, MPK, 9.09.2020 / fot. © Jarosław Kruk; infobusko.pl

Jakie są przyczyny opóźnienia uruchomienia wydłużonej do Buska-Zdroju linii 208 można się dowiedzieć na 11 stronie sierpniowego numeru „PASAŻERA”, Biuletynu Komunikacji Miejskiej w Kielcach:

„(…) Żeby przewoźnik rozpoczął obsługiwanie linii, musi uzyskać zgody na zatrzymywanie się na przystankach od wszystkich gmin, na których terenie przebiega trasa. Problem polega na tym, że gdy MPK występuje do odpowiednich urzędów o potrzebne w tym celu zezwolenia, niektóre z nich udzielają je niezwłocznie tak, jak innym przewoźnikom, ale są takie, na które musimy czekać kilka tygodni. Zdarzały się przypadki, że przewoźnik otrzymał już całe zezwolenie w ciągu trzech dni, a my zwykle musimy czekać kilka tygodni, a zdarza się dość często, że proces ten, dla nas, trwa kilkanaście tygodni. Trudno nie dostrzec tutaj nierównego traktowania poszczególnych podmiotów przez urzędników”

Dużo więcej informacji na ten temat zawartych jest w tekście Przewodniczącego RN i pani Prezes MPK Elżbiety Śreniawskiej  na stronie 7 tego wydania:

„(…) Jednocześnie miło nam poinformować, że czynione są konkretne działania w celu uruchomienia nowej linii komercyjnej o nr 205, na trasie Kielce-Raków-Kielce, jak również wydłużenia linii nr 208 Kielce–Chmielnik do miejscowości uzdrowiskowej Busko – Zdrój. Działania te podjęliśmy na wyraźne prośby mieszkańców napływające do Spółki, już od dłuższego czasu. Starania podjęto już 20 lipca br kierując do zainteresowanych samorządowców wnioski o zgodę na zatrzymanie się na przystankach. Już na tym etapie spotkaliśmy się, naszym zdaniem, z celowym przedłużaniem procedury przez niektóre organy samorządowe, które na wyrażenie zgody potrzebowały aż dwóch tygodni. Po otrzymaniu wymaganych dokumentów, kompletne wnioski zostały złożone do odpowiednich urzędów.

Obecnie trwają procedury uzyskania zezwoleń, a czas ich zakończenia jest dla nas niewiadomy, Na dzień dzisiejszy, kiedy redagowane jest czasopismo, nie wiemy jak długo jeszcze potrwa i kiedy będziemy mogli uruchomić regularną obsługę tych miejscowości. Przyzwyczajeni jesteśmy, że w wydawaniu zezwoleń i stosowaniu przepisów, urzędy stosują podwójne standardy. Niektórzy przewoźnicy, już w ciągu kilku dni od złożenia wniosku, otrzymują zgody, SZANOWNI PAŃSTWO, DRODZY PASAŻEROWIE a Spółka MPK czeka kilka tygodni, a nawet miesięcy. W tym miejscu warto przytoczyć przykład jednego z przewoźników obsługujących m.in. trasę Kielce– Busko, który wsławił się bezpardonowym atakiem na Spółkę, rozsyłając do różnego rodzaju instytucji i urzędów pismo podważające wiarygodność naszej firmy, pełne kłamstw i agresji. Przewoźnik ten czuje się bezkarny, uprzywilejowany, a brak zdecydowanych działań urzędów powoduje, że ignoruje i lekceważy obowiązujące przepisy. Brak zdecydowanych działań i bezczynność urzędów nadzorujących wydawane zezwolenia, (czy wręcz ciche przyzwolenie ?) powoduje że przewoźnik drwi z obowiązujących przepisów, wprowadza swoje zasady nie bacząc na nic. 

Liczne kontrole ITD są potwierdzeniem tych faktów, a teraz podajemy kolejne. Przewoźnik w ostatnim czasie wystąpił o zmianę zezwolenia na linii Kielce-Busko, przez: Morawicę, Chmielnik i ku naszemu zdziwieniu, bez problemu dostał zezwolenie, w którym wiele kursów wykonywanych jest w godzinach pokrywających się z naszym rozkładem, tuż przed naszymi godzinami lub w tym samym czasie, co obsługiwana od wielu lat nasza linia do Chmielnika. Dlaczego, w tym przypadku nie są stosowane przepisy w zakresie analizy rentowności linii i konsultacji pomiędzy urzędami, w tym konkretnym przypadku między: Urzędem Miasta Kielce, a Urzędem Marszałkowskim. Praktyka taka jest stosowana na wielu liniach od lat, np. na linii nr 201. Mało tego, że przewoźnik ten ma tak zatwierdzane przez urzędy rozkłady to jeszcze stosuje swoje standardy, własne przepisy w tym swoje czasy przelotu, wydając swój rozkład, w których występują przykłady rażącego łamania przepisów, w tym również zasad ruchu drogowego. W rozkładach dla Pasażerów, jak również tych udostępnionych na stronach internetowych przewoźnika, czas przelotu Kielce-Busko wynosi 1 godz, 10 min., a wg obowiązujących przepisów ten czas powinien wynosić 1 godz. 22 minuty. Wg przewoźnika nie warto trzymać wydanego przez urząd rozkładu, którego i tak nikt z urzędników nie sprawdza. 

Zadajemy publicznie pytanie gdzie są urzędy wydające te zezwolenia? Czyżby zapomniano już o wytycznych płynących z wniosków pokontrolnych zapisanych  w raporcie NIK w 2015 r., który w sposób jednoznaczny, miażdżący dla urzędów wydających zezwolenia, wskazuje na brak nadzoru nad wydawanymi zezwoleniami. Gdzie są osoby nadzorujące te instytucje, co takiego musi się jeszcze wydarzyć, aby osoby odpowiedzialne za ten stan zrozumiały, jak ważny jest nadzór nad transportem publicznym i jakie ma kolosalne znaczenie w zwalczaniu białych plam transportowych oraz dla wdrażania obowiązujących przepisów i ich realizacją.

Obecny stan rzeczy powoduje, że cofamy się, pomimo obowiązującego prawa, nie mamy ani jednej linii użyteczności publicznej w powiecie i województwie.

Jak widać, władza się zmieniła, ale rozciągnięty nad niektórymi parasol ochronny pozostał”

○ fot. © Jarosław Kruk; infobusko.pl

Którego więc dnia pierwsze żółto-czerwone autobusy z numerem 208 zaczną wozić pasażerów na linii Busko-Kielce trudno dziś stwierdzić. Wypada mieć nadzieję, że nastąpi to jeszcze we wrześniu.

My technicznie jesteśmy w pełni gotowi do uruchomienia połączenia na trasie Kielce-Busko. Wyznaczone do tego 3 przestronne, niskopodłogowe autobusy: dwa Solarisy i jeden Mercedes, czekają na sygnał do startu – mówi w rozmowie z infobusko.pl 9 września Bogdan Latosiński. – Dodatkowo, dla podniesienia komfortu podróży rozważamy udostępnienie w nich darmowego Wi-Fi, by nasi pasażerowie w jej trakcie mieli dobry dostęp do internetu  – dodaje przewodniczący.

 


źródło: „PASAŻER” biuletyn komunikacji miejskiej w Kielcach, nr 90, sierpień 2020, str. 12

 

 FB’ Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Kielcach


 

◙ Podobne informacje:

Gpl: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Kielcach uruchamia komercyjną linię do Buska-Zdroju

RK: Autobusy wróciły do Końskich – a w Busku?

Śpro: 6 nowoczesnych, przyjaznych środowisku autobusów miejskich już wkrótce w Sandomierzu – a w Busku?

 

 

 

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Za wypowiedzi naruszające prawo lub chronione prawem dobra osób trzecich grozi odpowiedzialność karna lub cywilna.

9 odpowiedzi na “MPK: Linia 208 Kielce-Busko ruszy z opóźnieniem”

  1. eH!De pisze:

    Przelot autobusem z TBU do TK to 1g i 22 minuty.
    Myślę że przelot samolotem byłby szybszy.
    I jeszcze na koniec pytanie bo strasznie ciekawy jestem: gdzie te autobusy mają pasy startowe? Bo szukam w okolicy Buska i ni hu hu nie widzę ani jednego.

  2. do eH!De pisze:

    Jak widać czytać i czytać ze zrozumieniem to nie jest to samo. Przecież w cytowanym fragmencie jest jasno napisane: „W rozkładach dla Pasażerów, jak również tych udostępnionych na stronach internetowych przewoźnika, czas przelotu Kielce-Busko wynosi 1 godz, 10 min., a wg obowiązujących przepisów ten czas powinien wynosić 1 godz. 22 minuty. Wg przewoźnika nie warto trzymać wydanego przez urząd rozkładu, którego i tak nikt z urzędników nie sprawdza” Wyłuszczę jeszcze dokładniej: „wg obowiązujących przepisów ten czas powinien wynosić 1 godz. 22 minuty”. Znaczy to po prostu tyle, że są określone przepisy, które ustanawiają dopuszczalną prędkość pojazdów komunikacji zbiorowej w terenie zabudowanym i w terenie niezabudowanym. I jeśli się jedzie z największą dopuszczalną tymi przepisami prędkością to czas przejazdu z TK do TBU wynosi właśnie 1g 22min. Nie da się szybciej nie łamiąc tych przepisów i prawa. Jeśli ktoś chce szybko i skutecznie zrozumieć o co biega, jeszcze na dodatek odczuć to po kieszeni to najlepiej by na trasie z Kielc do Sandomierza fragment drogi w Radlinie, na którym jest odcinkowy pomiar prędkości, spróbował przejechać autem szybciej niż ustawa przewiduje. Ręczę, że jeśli to zrobi to szybko pojmie o co biega.

  3. Łukasz Nowak do eH!De pisze:

    Pociągi relacji Busko – Kielce „przelatują” swą trasę w 52 nminuty, a bilety zwykłe są za 6,60 zł.

  4. eH!De pisze:

    Kurde, panowie! Przelatują? Kto to wymyślił?!

  5. jan pisze:

    Oby jak najprędzej udało się uruchomić linię 208. Obopólna korzyść dla miejskiego przedsiębiorstwa i pasażerów, którzy w końcu w ludzkich warunkach będą mogli podróżować na tej trasie.

  6. Łukasz Nowak pisze:

    Podobno – wg. Latosińskiego – włodarze Chmielnika i Morawicy chcą utworzyć linię użyteczności publicznej relacji… Chmielnik – Bilcza (pod Morawicą) i dopłacać za nią muszkieterowi!

    Czy to prawda, że ten sam bus z tymi samymi pasażerami zebranymi jako linia publiczna będzie jechał dalej do Kielc już jako… linia komercyjna? Czy to nie jest nadużycie i wypaczenie sensu linii użyteczności publicznej?

  7. do powyżej pisze:

    a może po prostu Muszkieter lepiej…jak to się teraz mówi… tak ładnie…po europejsku… a!lobbuje! u przedstawicieli władz?

  8. ustalenia w śledztwie CBA dotyczące byłego ministra transportu Sławomira Nowaka pisze:

    Skrytka w kuchennej szufladzie, podwójna ścianka w szafie. Wewnątrz 4 mln zł w euro, dolarach i złotych, które miały zostać zainkasowane dzięki działaniom korupcyjnym. To nie scena z filmu sensacyjnego, a odkrycie funkcjonariuszy CBA, którzy tropią Sławomira Nowaka. – To przypomina gangsterski film – mówi źródło Interii ze służb.

    Czytaj więcej na https://fakty.interia.pl/autor/jakub-szczepanski/news-skrytki-jak-w-gangsterskim-filmie-wiemy-gdzie-slawomir-nowak,nId,4733014#utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=chrome

  9. do ustalenia... pisze:

    Co to ma wspólnego z komunikacją Busko – Kielce?

    A ile twoi ulubieńcy Jarku z obecnej ekipy u koryta nakradli przez te 5 lat nakradli?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Masz pytania? Napisz do nas: redakcja@infobusko.pl