Gpl: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Kielcach uruchamia komercyjną linię do Buska-Zdroju - Internetowy Portal Informacyjny Mieszkańców Miasta i Gminy Busko-Zdrój

Gpl: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Kielcach uruchamia komercyjną linię do Buska-Zdroju

25 sierpnia 2020 | Gazeta.pl Marcin Sztandera 24.08.2020 / Jarosław Kruk 25.08.2020 | | 22 komentarze

W poniedziałek kieleckie MPK podało do wiadomości, że 31 sierpnia przywraca wszystkie kursy na liniach komercyjnych, które zostały zawieszone z powodu koronawirusa i zamknięcia szkół. Poinformowało też, że uruchamia komercyjną linię do Buska-Zdroju donosi portal wyborcza.pl

Niebawem między Buskiem a Kielcami kursować będą wygodne autobusy MPK linii 208 (nieco inne niż ten na zdjęciu) / fot. Jarosław Kruk

W zmodyfikowanym rozkładzie jazdy kieleckiego przewoźnika najciekawsza z perspektywy kuracjuszy i mieszkańców słonecznego kurortu wydaje się zapowiedź przedłużenia linii 208, która teraz jeździ do Chmielnika, aż do Buska-Zdroju. MPK Będzie więc konkurowało z prywatnymi przewoźnikami i koleją, która od 30 sierpnia uruchamia dodatkowe połączenie.

– To będzie nasza najdłuższa linia, jeden kurs to ok. 51 km –  mówi dla gazeta.pl Bogdan Latosiński, członek RN MPK , poseł na Sejm ubiegłej, VIII kadencji.

○ źródło: gazeta.pl


 

Jarosław Kruk: Szykują się więc duże zmiany w komunikacji pomiędzy Buskiem a naszą mała stolicą. Chcąc dowiedzieć się nieco więcej na ten temat zadzwoniłem do kieleckiego MPK. Z rozmowy z panem Bogdanem Latosińskim, przewodniczącym Rady Nadzorczej MPK, dowiedziałem się między innymi, że :

  • cena biletu normalnego Busko-Kielce będzie wynosić 9,50 zł brutto. Będą zniżki dla osób uprawnionych i w przypadku nabywania karnetów 10 przejazdowych
  • w ciągu dnia będzie wykonywanych 6 par kursów
  • na trasie będą jeździć nowoczesne i przestronne autobusy, tzw. „10 metrowe”, niskopodłogowe, posiadające łącznie ok. 50 miejsc siedzących i stojących
  • kursy rozpoczną się ok. 10 września. Przewoźnik planował premierę na 1 września, jednak mimo, iż wniosek o pozwolenie na uruchomienie linii do Buska kieleckie MPK złożyło 20 lipca, to niestety , z powodu przeciągających się procedur w urzędach, data uległa przesunięciu

Od dawna wiadomo, że zdrowa konkurencja jest potrzebna, w tym przypadku skorzystają na niej z pewnością pasażerowie.

Przy okazji, podczas rozmowy dowiedziałem się, że były poseł w MPK odpowiada za strategię i komercję przedsiębiorstwa oraz, że funkcję przewodniczącego Rady Nadzorczej spółki, w której 35% udziałów ma miasto Kielce, Bogdan Latosiński wykonuje… społecznie i nie pobiera z tego tytułu żadnego wynagrodzenia. Czyż to doprawdy nie wyjątkowo osobliwa osobliwość?

 

FB’ Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Kielcach

 

◙ Podobne informacje:

RK: Autobusy wróciły do Końskich – a w Busku?

Śpro: 6 nowoczesnych, przyjaznych środowisku autobusów miejskich już wkrótce w Sandomierzu – a w Busku?

RG: Po Słupsku jeździć będzie pięć nowych autobusów… w dieslu. Na hybrydowe czy elektryczne spółki nie stać – a na co stać Busko?

KPP: Skandaliczny stan techniczny autobusu, którym miała jechać młodzież szkolna – może czas na transport gminny?

ŁN: Wielki powrót PORANNEGO pociągu! Co na to władze Buska?

 

 

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Za wypowiedzi naruszające prawo lub chronione prawem dobra osób trzecich grozi odpowiedzialność karna lub cywilna.

22 odpowiedzi na “Gpl: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Kielcach uruchamia komercyjną linię do Buska-Zdroju”

  1. Łukasz Nowak do red. Kruka pisze:

    Poroponuję wstawić jeszcze rozkład jazdy, który możesz znaleźć na fanpage’u kieleckiego MPK.

  2. Do redakcji pisze:

    Jeśli to się uda to jest sztos..
    Taka linia to już dawno powinna być miasto wojewódzkie a kurort uzdrowiskowy oddalony o prawie 50km

  3. Cris pisze:

    Piękna sprawa.Komu to zawdzięczamy???;-)

  4. Łukasz Nowak pisze:

    To bardzo dobra wiadomość zwłaszcza, że MPK zamierza obsługiwać linię do Buska niskopodłogowymi autobusami dostosowanymi do potrzeb niepełnosprawnych.
    To znacznie ograniczy dyskryminację komunikacyjną ludzi z ograniczeniami w poruszaniu się oraz otworzy nowe możliwości rozwoju turystyki rowerowej w okolicach naszego kurortu dla mieszkańców Kielc.

    Jednakże ważne jest, by uniknąć wyniszczającej konkurencji pomiędzy POLREGIO, a MPK – jak przed laty pomiędzy PKP, a PKS. W przeciwnym wypadku paradoksalnie M…r (z kapeluszem) może znów wygrać. Dlatego ważne i konieczne jest uzgadnianie rozkładów jazdy MPK i kolei, by uniknąć dublowania się kursów, za to by te środki transportu mogły się wzajemnie uzupełniać.

    Dlatego za chybiony uważam pomysł wysyłania z Kielc autobusu o 5:25 (tylko 2 minuty po pociągu). Natomiast pozostałe godziny odjazdów uważam, że są dobre.
    Wszystko wyjdzie zresztą wkrótce w tzw. praniu.

    Jedno jest pewne: przez najbliższe kilka miesięcy komunikacja Buska z Kielcami będzie lepsza niż kiedykolwiek od kilkunastu lat! Brawo Urząd Marszałkowski, brawo MPK!

  5. Łukasz Nowak pisze:

    Wg. Bogdana Latosińskiego z MPK cena biletu z Kielc do Buska wyniesie 9,50 zł.

    W przypadku kolei: 6,60 zł (+ bus z dworca do centrum 2,50 zł = 9,10 zł).

  6. zorro pisze:

    Poważny przewoźnik włącza się do obsługi przewozów na trasie Busko-Kielce i chyba nieźle namiesza na tym zdominowanym przez innego operatora rynku. Ciekawe czy i ile przejmie klientów obecnemu potentatowi? Jeśli wielu to może się okazać, że nastąpi zmiany nazwy na Złamana szpada

  7. Lucjanowski pisze:

    Bardzo dobra inicjatywa. Dojazdy do Buska Zdroju z Kielc to była pięta achillesowa Waszego ładnego miasta. A o której godzinie odjeżdża ostatni autobus z Kielc ?

  8. Tak wyglądają przewozy ludzi... pisze:

    https://infobusko.pl/skandaliczny-stan-techniczny-autobusu-ktorym-miala-jechac-mlodziez-szkolna/

    Przewóz osób autobusem, busem to ogromna odpowiedzialność jaka ciąży na kierowcy. To odpowiedzialność za życie kilkunastu czy kilkudziesięciu osób, które się przewozi, to odpowiedzialność za powierzone mienie czyli autobus, bus oraz odpowiedzialność za zdrowie i życie pozostałych użytkowników dróg, bo autobus to pojazd długi, szeroki i ciężki, więc w przypadku kolizji z osobówką może poczynić znaczne szkody. Kierowca zawodowy z jedynką, czyli po dawnemu z prawkiem na autobus, to powinien być człowiek odpowiedzialny i szanujący się. To powinien być gość, PAN KIEROWCA. Tymczasem najczęściej to nie szanujący się robole, którzy za grosze tyrają po kilkanaście godzin na dobę. Do tego ubezpieczenie mają w najlepszym razie od najniższej krajowej a reszta pensji pod stołem. W innych przypadkach to na ćwierć czy pół etatu, na śmieciówce albo na KRUSIE jak jest chłopo-rolnikiem i pensja pod stołem. Godzą się oni do tego jeździć także takimi pojazdami jak powyżej. Jak ma być dobrze? Dodatkowo rynek pracy popsuli do reszty emeryci kierowcy z upadłego PKS-u, którzy mają wysokie emerytury i sobie dorabiają na busach czy w dowozach szkolnych, do tego nie rzadko na czarno, bez ubezpieczenia. Ciekawy jestem, czy gdyby nie te emerytury po 2300-3000 zł na rękę, to czy by za takie grosze pracowali? Psują tylko rynek pracy młodym i zajmują im miejsca pracy, a prywaciarz się cieszy i kasę trzepie. Właściciele firm przewozowych to w większości prości, prymitywni ludzie, którzy się nigdy nie powinni zajmować transportem, a najwyżej uprawą roli albo byciem zwykłymi robotnikami. Oni patrzą tylko na zysk, a zdrowie i życie ludzi mają w poważaniu. Kim oni byli wcześniej, zanim busy nastały i się WIELKIMI PSEWOŹNIKAMI stali? A to jeden był mechanikiem, a to drugi kierowcą, a to następny dyspozytorem w PKSie, albo innego typu prostym robolem. A że jak moja babcia mawiała zawsze, iż nie ma gorszego chama, jak się z dziada zrobi pana, to mamy teraz tak, jak mamy. Do tego dochodzą też takie a nie inne przepisy prawa w Polsce, że praktycznie kary są symboliczne i taki pseudo-przewoźnik może sobie kpić z kierowców i z pasażerów, bo i tak mu w praktyce nic nie grozi. Jakiś tam mandacik czy zabrany dowód rejestracyjny, co to za problem? Przegląd się załatwi, mandat zapłaci i dalej do przodu, byle kasa wpływała. Taka jest prawda.

  9. Marian pisze:

    https://infobusko.pl/skandaliczny-stan-techniczny-autobusu-ktorym-miala-jechac-mlodziez-szkolna/

    Chwała i podziękowania dla Komendy Powiatowej Policji w Busku Zdroju za kontrole. Oby było ich jak najwięcej. Warto aby za kontrole wzięli się ostro także Państwowa Inspekcja Pracy, Inspekcja Transportu Drogowego oraz Urząd Kontroli Skarbowej. Poniżej typowe „patologie” panujące w przewozach pasażerskich „busami”.

    -Kierowcy pracują po 12-16 godzin dziennie.

    -Pojazdy wykonujące regularne przewozy pasażerskie do 50 kilometrów nie podlegają pod unijną dyrektywę WE 561/2006, a więc autobus taki nie musi być wyposażony między innymi w tachograf itd. W kwestii czasu pracy kierowców, wymaganych odpoczynków panuje swoista „wolna amerykanka”. Z pojazdami wyposażonymi w tachograf, które wykonują przewozy powyżej 50 kilometrów też nie jest lepiej. W grę wchodzą w takich wypadkach różne „kombinacje”.

    -Kierowcy w najlepszym przypadku są zarejestrowani na 1/1 etatu za wynagrodzeniem minimalnym, a w pozostałych przypadkach na 1/2, 1/4, 1/8 etatu za wynagrodzeniem minimalnym albo na tzw. „umowie śmieciowej”, a pracują oczywiście po 12-16 godzin dziennie.

    -Kierowcy pracują także „na KRUS-ie”, co oznacza, że posiadając grunt rolny opłacają składki w KRUS-ie, a w związku z tym pracodawca już nie odprowadza składek od takiego pracownika, który pracuje de facto „na czarno”, bo powinien być ubezpieczony w ZUS-ie, jeśli podejmuje pracę. Ewentualnie taki kierowca otrzymuje jakąś nic nie znaczącą „umowę śmieciową”, w której wynagrodzenie za pracę to jakieś „marne grosiki”.

    -Wynagrodzenie faktyczne kierowcy busa (czyli to co otrzymuje na rękę od pracodawcy) to około 70-90 zł, w porywach do 100 zł za dniówkę, która trwa od 12 do 16 godzin.

    -Co do wypłaty (pensji) też bywa różnie, bowiem pracodawcy stosują różne metody, by „urwać” coś z pensji. Potrąca się pracownikowi z wynagrodzenia różne kwoty pod byle pretekstem (tu inwencja właścicieli jest wprost nieograniczona).

    -Stan techniczny autobusów / busów często pozostawia wiele do życzenia. Kierowca nie może się doprosić o naprawy. Właściciel firmy udziela następujących odpowiedzi: „to są koszty” lub „to się tam zrobi kiedyś” itp.

    -W praktyce często kierowcy nie przebywają na urlopach wypoczynkowych. Fałszuje się dokumentację czasu pracy, wypełniając listę obecności wstecz, że pracownik był na urlopie na przykład w ostatnich dwóch tygodniach, kiedy tymczasem on w tym czasie pracował. Nierzadkie są też przypadki braku jakichkolwiek list obecności i/lub braków innych wymaganych prawem dokumentów.

    -Pójście „na chorobowe” jest w praktyce niemożliwe, poza jakimiś wyjątkami

  10. nik pisze:

    Busko za chyba 25 000 000 buduje się chyba najdroższą w Polsce tężnię, tak?

    Busko za chyba już 10 000 000 rozbudowuje stadion miejski, tak?

    W Busku na tym stadionie miejskim przez ostatnie lata kopało piłkę ile osób, 50, 100, tak?

    Busko jest największym uzdrowiskiem w województwie świętokrzyskim, tak?

    Większość ze 100 000 kuracjuszy przyjeżdża tej stolicy uzdrowiskowej komunikacją zbiorową przez Kielce, tak?

    Busko głównie z kuracjuszy żyje, co pokazała epidemia koronawirusa, tak?

    Od bodaj 2017 r działają przepisy o komunikacji użyteczności publicznej, tak?

    Może warto więc przy okazji tego artykułu zapytać czy przypadkiem Pan Burmistrz i władze samorządowe Buska nie powinny w pierwszej kolejności zadbać o stworzenie na tym strategicznym kierunku możliwie najlepszej autobusowej linii komunikacyjnej o charakterze użyteczności publicznej, która gwarantowałaby bezpieczeństwo, komfort i najwyższy standard usługi?

  11. kierowca pisze:

    jeśli już tak zaczynamy analizować to ja stawiam zapytanie czy PKS Busko-Zdrój, który ponoć całkiem dobrze sobie radził, to padł był sam czy ktoś mu w tym pomógł? Pytam dlatego, że jest oczywistą dla mnie sprawą, że gdyby był PKS to z pewnością on by przewoził ludzi między Kielcami a Buskiem i nie trzeba by MPK Kielce by uzdrawiać istniejący stan rzeczy

  12. Łukasz Nowak: potrzebny wspólny bilet MPK - POLREGIO pisze:

    Z satysfakcją przyjąłem informację o zamiarze wydłużenia wybranych kursów linii '208′ do Buska-Zdroju.
    Jednocześnie, również od wrześnie uruchomione zostaną dodatkowe pociągi relacji Busko-Zdrój – Kielce: https://infobusko.pl/ln-wielki-powrot-porannego-pociagu-co-na-to-wladze-buska/
    Ta koincydencja z jednej strony bardzo poprawia sytuację pasażerów, którzy będą mieli rzeczywisty wybór, gdy dotąd byli zdani na łaskę i niełaskę przewoźnika mającego dotychczas monopol na tej trasie, a który z tego powodu nie dbał o jakość przewozów. Z drugiej strony jednak, powstaje ryzyko wzajemnie wyniszczającej konkurencji pomiędzy POLREGIO a MPK – tak, jak przed laty pomiędzy PKP, a PKS, co doprowadziło do likwidacji cywilizowanej komunikacji na tej trasie i do hegemonii jednego z prywatnych przewoźników, który świadczył usługi taborem nieprzystosowanym. Dlatego we wspólnym interesie obu przewoźników, jak i pasażerów jest wzajemna współpraca pomiędzy POLREGIO, a MPK, która winna przejawiać się w szczególności w:

    Wzajemnym uzgadnianiu rozkładów jazdy, aby unikać dublowania.
    Wprowadzeniu wspólnych biletów okresowych i karnetów wieloprzejazdowych.

    Wspólny bilet byłby rozwiązaniem wygodnym i ekonomicznym dla pasażerów przejeżdżających całą trasę z Kielc do Buska-Zdroju. Należy mieć na uwadze, iż dla konkretnych pasażerów pociągi lub autobusy mogą być bardziej dogodne w zależności od dnia, gdyż może zdarzyć, się, iż nie zawsze podróże danego pasażera wypadają w różnych dniach w tych samych porach. Może być na przykład tak, iż dany pasażer przeważnie wraca do miejsca zamieszkania niezwłocznie po zakończeniu pracy, a kiedy indziej zostaje jeszcze na zakupy i wraca później. Może się zdarzyć, że raz w dogodnej dlań porze kursuje MPK, a kiedy indziej POLREGIO. Wspólny bilet dawałby możliwość elastycznego korzystania z obu środków transportu przez tych samych pasażerów. Tym samym, bilety wspólne byłyby atrakcyjniejsze od biletów specyficznych dla danego przewoźnika – przez co związywałyby pasażerów skuteczniej z układem kolej – MPK, tym samym odciągając od przewoźników busowych nie dbających o jakość. Jeśli pasażerowie MPK będą kupowali bilety jednoprzejazdowe, to ich związek z MPK będzie luźny, a przez to mogą przy byle okazji wrócić do przewoźnika, który dotychczas był monopolistą. Dlatego w interesie MPK jest zwiększanie atrakcyjności biletów okresowych czy wieloprzejazdowych m. in. poprzez współpracę z POLREGIO i UMWŚ.

  13. Łukasz Nowak do kierowcy pisze:

    Na początek dobrze będzie sprawdzić składy zarządu i rady nadzorczej, co można uczynić na tej stronie:
    https://ekrs.ms.gov.pl/
    Są tam także sygnatury akt PKS w kieleckim sądzie. Trzeba by się wybrać kiedyś i sprawdzić coroczne sprawozdania finansowe, które w każdej spółce główny księgowy ma obowiązek sporządzić, a prezes zarządu zatwierdzić.

  14. Marian pisze:

    Brawo MPK Kielce. O taki autobus prosiłem i pisałem rok temu.Wreszcie porządne połączenie Buska z Kielcami!

  15. Sup pisze:

    Świetna sprawa więcej ludzi zapewne zdecyduje się na prace w Kielcach szczególnie niezmotoryzowanych

  16. .... pisze:

    Wreszcie jakieś normalne kursy i przewoźnik A nie tylko busy ktore jeżdżą jak chcą i mało co się nie rozlecą po drodze strach jeździć możnaby było też do sola

  17. Łukasz Nowak pisze:

    Polecam stronę bezpiecznyautobusów.gov.pl na której można sprawdzić w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, jakimi „zabytkami” wozi m… (z kapeluszem).

  18. Łukasz Nowak - errata pisze:

    Oczywiście bezpiecznyautobus.gov.pl

  19. mrg pisze:

    Komunikacja oczywiście potrzebna, bez dwóch zdań. Co do łączenia MPK i POLREGIO, ustalenie wspólnego czasu jazdy. Trzeba pamiętać, że są to zupełnie inne trasy. Tożsame są miejsca docelowe. Z POLREGIO nie skorzystają np. w Chmielniku. Jedno co wg mnie jest nie przemyślane, to pierwszy kurs do CK z Buska. W Kielcach jest o 8.33. Nie będą z komunikacji korzystali ani pracujący w Kielcach, ani uczniowie. Może to ulegnie zmianie.

  20. Hanek pisze:

    Ja mam na godzinę ósmą do pracy w centrum Kielc więc ten autobus musiałby wyjechać 06:30 Z buska abym zdążył i podejrzewam że wiele osób ma na godzinę ósmą. 7:10 To on będzie w Kielcach o 08:30 i jeszcze kawałek piechotką dojść no to na dziewiątą się czek za wlecze do pracy

  21. Łukasz Nowak do Hanek pisze:

    W takim razie polecam kolej: pociąg odjeżdża z Wełcza o 6:29 i rozkładowo jest w Kielcach na 7:21. Bilet zwykły za 6,60 zł.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Masz pytania? Napisz do nas: redakcja@infobusko.pl