Budowa mostu w Nowym Korczynie idzie pełną parą. (ZDJĘCIA Z DRONA) - może warto zachować prom? - Internetowy Portal Informacyjny Mieszkańców Miasta i Gminy Busko-Zdrój

Budowa mostu w Nowym Korczynie idzie pełną parą. (ZDJĘCIA Z DRONA) – może warto zachować prom?

9 stycznia 2020 | Paweł Zagaja 08.01.2020 / Jarosław Kruk 09.01.2020 | | 1 komentarz

Pogoda sprzyja i budowa mostu na Wiśle w Nowym Korczynie idzie pełną parą. Niebawem rozpocznie się budowa ronda na DK 79 Kraków – Sandomierz z wylotami łączącymi z drogą do mostu oraz na Łęke, Podzamcze, Podraje. – informuje na swoim fb’profilu Paweł Zagaja, burmistrz Nowego Korczyna.

źródło: fb’ Paweł Zagaja

– Gmina Nowy Korczyn zwróciła się do marszałków województw małopolskiego i świętokrzyskiego o utrzymanie promu w czasie budowy mostu. Otrzymaliśmy pozytywną odpowiedź. – pisze burmistrz miasta królewskiego Korony Królestwa Polskiego.

Przed nami oraz mieszkańcami naszej gminy kolejne wyzwanie, ponieważ przez najbliższe kilka miesięcy droga krajowa 79 Kraków – Sandomierz będzie przebudowywana o nowe rondo z wylotami łączącymi z drogą do mostu oraz na Łękę, Podzamcze, Podraje. Zgodnie z przepisami będzie zamknięty ruch i zorganizowany objazd dla samochodów ciężarowych poruszających się dotychczas na tej trasie, będzie się on odbywał na nowej trasie Słupia Pacanowska- Busko- Wiślica- Kazimierza Wielka-Koszyce. Dla samochodów osobowych też nie będzie łatwo zwłaszcza dla mieszkańców południowo-zachodniej części naszej gminy chcących się dostać do na przykład do ośrodka zdrowia, szkoły, apteki, stacji paliw – informuje Paweł Zagaja, burmistrz Nowego Korczyna.

Przypomnijmy, że nowy most na Wiśle połączy Nowy Korczyn z Borusową – województwo świętokrzyskie z małopolskim – stanie w ciągu drogi wojewódzkiej numer 973 Busko-Zdrój – Wierzchosławice. To inwestycja o wartości blisko 54 milionów złotych. Prace rozpoczęto pod koniec marca 2019 roku. Budowa przeprawy mostowej będzie stanowić część nowego korytarza transportowego na osi północ południe, który stanie się alternatywą dla obciążonego odcinka drogi krajowej 73 z mostem w Szczucinie.

Inwestycja umożliwi aktywację gospodarczą okolicznych terenów poprzez łatwiejsze i szybsze połączenie między dwoma sąsiadującymi województwami. Wartość podpisanej umowy na wykonanie robót budowlanych  to 53 718 870, 78 złotych brutto. W tym województwo świętokrzyskie  28 001 082,09 złotych brutto, województwo małopolskie  25 717 788,69 zł brutto.

Wykonawca inwestycji jest firma Intercor za Zawiercia. Planowany termin wykonania robót budowlanych – do 30 października 2020 roku. Most budowany jest w rejonie, gdzie od dziesiątków lat znajduje się na Wiśle przeprawa promowa.Budowa mostu ma bardzo długą historię. Porozumienie intencyjne w tej sprawie, między samorządami województw świętokrzyskiego i małopolskiego – podpisano w 2007 roku.

źródło: fb’profil Paweł Zagaja


 

Jarosław Kruk:  Godne podziwu tempo, brawo.  Miałbym ważną sugestię do Pana burmistrza Nowego Korczyna i  do marszałków województw małopolskiego i świętokrzyskiego –  prosiłbym, o rozważenie pozostawienia promu na Wiśle po ukończeniu budowy mostu. Głownie jako ciekawej atrakcji turystycznej, jak również, jako alternatywnej przeprawy, na wszelki wypadek.

Pracując i współtworząc Centrum Informacji Turystycznej kilkanaście razy korzystałem z tej przeprawy promowej przez Wisłę jadąc z kuracjuszami do malowanej wsi Zalipie.  To zaledwie 31 kilometrów od słonecznego miasta ze złotą monstrancją w herbie. Za  każdym razem podczas przemieszczania się w poprzek nurtu  królowej naszych rzek odczuwam, że jest w tym coś magicznego. Podobne wrażenie miała większość towarzyszy podróży. Przy okazji udzielałem im drobnej lekcji fizyki pytając jak to się dzieje, że prom się porusza. W odpowiedzi słyszałem różne wersje, zazwyczaj doszukiwano się napędu w postaci silnika spalinowego lub, z racji lin, elektrycznego,  ale nigdy nie zdarzyło się by ktoś udzielił prawidłowej odpowiedzi. Gdy im wyjaśniłem tajemnicę wszyscy byli zaskoczeni – sądzę, że na długo zapamiętają to mikro-szkolenie. Warto więc może zachować ten zabytek techniki by kolejni pasażerowi przeżyli kilka magicznych minut przeprawy i poznali elementy nawigacji.

Kosztami utrzymania promu – sądzę, że akceptowalnymi –  mogły by się podzielić Regionalne Organizacje Turystyczne świętokrzyska i małopolska. Podobnie jak samorządy wojewódzkie podzieliły się kosztami budowy mostu.  Malowana wieś Zalipie jest niepowtarzalna i wyjątkowa w swoim rodzaju. Jak słyszałem już od kilku osób, jest też jedną z 6 najciekawszych atrakcji w Polsce polecanych przez przewodniki w Japonii i Korei Południowej!
Dzięki mostowi będzie łatwiej dotrzeć do Domu Felicji Curyłowej, Domu Malarek i innych atrakcji – miejscowość wraz z Gręboszowem, z którego pochodził mjr Henryk Sucharski, dowódca obrony Westerplatte, i innymi, uzupełnią ofertę turystyczną Ponidzia. Zachowany prom – w mojej ocenie – będzie również dodatkową cenną atrakcją.

 

4  Echo Dnia [08.01.2020]: – Budowa mostu w Nowym Korczynie idzie pełną parą. Efekty już robią wrażenie (ZOBACZ ZDJĘCIA Z DRONA)

 

Gleria zdjęć z Zalipia – źródło Wikipedia, autorzy: 1,3,4- Piotrus;  5,6- Ricardo77 ;  2,7,8-Andrzej Otrębski

 

◙ Podobne informacje:

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Za wypowiedzi naruszające prawo lub chronione prawem dobra osób trzecich grozi odpowiedzialność karna lub cywilna.

Jedna odpowiedź do “Budowa mostu w Nowym Korczynie idzie pełną parą. (ZDJĘCIA Z DRONA) – może warto zachować prom?”

  1. Papiesz pedał dzieci jebał pisze:

    Złota Monstrancja w herbie aleluja

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Masz pytania? Napisz do nas: redakcja@infobusko.pl