Kalendarium: 15 maja 1990 zmarł Jerzy Drzewiecki, pilot, konstruktor pierwszego seryjnego polskiego samolotu po I WŚ, inżynier który uskrzydlił Polskę
♦ Jerzy Drzewiecki (ur. 7 sierpnia 1902 w Warszawie, zm. 15 maja 1990 w Ottawie) – polski inżynier, konstruktor lotniczy i pilot doświadczalny.Urodził się w rodzinie doktora medycyny, homeopaty Józefa (1860–1907) i Jadwigi Alfonsyny z Jankowskich h. Jastrzębiec (1879–1949). Od 1912 r. uczęszczał do szkoły H. Rygiera w Grodzisku Mazowieckim, od 1914 r. do szkoły Wojciecha Górskiego w Warszawie. W roku 1915 rozpoczął naukę w gimnazjum im. Emiliana Konopczyńskiego w Warszawie.
Od 12 lipca do 4 grudnia 1920 r. brał udział w wojnie polsko-bolszewickiej, walczył ochotniczo w 8 pułku artylerii polowej; wówczas zaprzyjaźnił się z Stanisławem Wigurą.
W 1921 r. zdał egzamin dojrzałości i 1 października 1921 r. rozpoczął studia na Wydziale Mechanicznym Politechniki Warszawskiej razem z m.in. ze: Stanisławem Nowkuńskim, Stanisławem Praussem, Stanisławem Rogalskim i Stanisławem Wigurą.
W 1924 r. skonstruował szybowiec JD-1 (SL-2 „Czarny Kot”), który wziął w 1925 r. udział w II Wszechpolskim Konkursie Szybowcowym na Oksywiu.
W 1925 r. odbył przeszkolenie pilotażowe w wojsku z inicjatywy Włodzimierza Zagórskiego. W 1926 r. skonstruował swój pierwszy samolot – płatowiec turystyczny JD-2. W ramach Sekcji Lotniczej Koła Mechaników Politechniki Warszawskiej, która w późniejszym okresie stała się spółką Doświadczalne Warsztaty Lotnicze, brał udział w konstrukcji, wraz ze Stanisławem Wigurą oraz Stanisławem Rogalskim, pierwszych samolotów RWD…[♂Wikipedia]
15 maja 1990 roku zmarł Jerzy Drzewiecki, pilot, konstruktor pierwszego seryjnego polskiego samolotu po I wojnie światowej JD-2 i współtwórca konstrukcji samolotów z serii RWD.
„Bysio” z Politechniki
– Będąc studentem Politechniki Warszawskiej został członkiem Akademickiego Aeroklubu Warszawskiego. Tam przeszedł przeszkolenie lotnicze i został pasowany na lotnika przez ówczesnego kierownika aeroklubu prof. Jana Pruszkowskiego, rektora Akademii Sztuk Pięknych – mówił Edward Kocent-Zieliński w audycji Doroty Truszczak.
Zgodnie z ówczesnym zwyczajem otrzymał herb lotniczy „Bysio”, który przedstawiał głowę byka zionącego ogniem. Swoją pierwszą maszynę – szybowiec – skonstruował w 1924 roku. Rok później zaprojektował swoją pierwszą maszynę silnikową.
RWD – legenda polskiej awiacji
Podczas studiów nawiązał współpracę ze Stanisławem Wigurą i Stanisławem Rogalskim. Wraz z nimi miał skonstruować siedem pierwszych modeli samolotów RWD. Pierwsza z nich wzbiła się w powietrze we wrześniu 1928 roku. Za sterami zasiadał… – cały artykuł i audycja Doroty Truszczak o Jerzym Drzewieckim, konstruktorze samolotów RWD (07.08.1999) na źródłowej stronie PolskieRadio.pl♂
2. erzy Drzewiecki planujący samolot RWD-9 (1933 r.) / Narodowe Archiwum Cyfrowe♂
3. Samolot RWD-9 na Międzynarodowych Zawodach Samolotów Turystycznych Challenge 1934 w Warszawie, sierpień 1934 / autor: Jan Ryś, Narodowe Archiwum Cyfrowe♂| źródło: Wikipedia♂
◙ Podobne informacje:
Kalendarium: 16 września 1934 r. Jerzy Bajan i Gustaw Pokrzywka triumfowali lotniczym Challenge 1934
eM: Gigantyczny sukces studentów Politechniki Świętokrzyskiej w USA. Byli bezkonkurencyjni!