Maluch: samochód, który zmotoryzował Polskę
Fiat 126p, zwany maluchem bądź kaszlakiem (od charakterystycznego odgłosu zapalanego silnika), dziś jest uważany za samochód kultowy. Kiedyś był po prostu samochodem popularnym, który w połowie lat 70. zmotoryzował Polskę. 51 lat temu Polska kupiła od Włochów licencję na produkcję fiata 126. – informuje 26.10.2022 portal Polskie Radio Trójka
- Według oficjalnych danych przez 27 lat (1973-2000) w Polsce wyprodukowano dokładnie 3 mln 128 tys. 313 egzemplarzy malucha.
- Podejmowane były próby stworzenia różnych wersji nadwoziowych: kabriolet, kombi, a nawet samochód dostawczy.
Prosty, tani, łatwy w naprawie
Już w momencie rozpoczęcia produkcji w Polsce fiat 126♂, błyskawicznie przez Polaków ochrzczony maluchem, był konstrukcją niezbyt nowoczesną. Jednak dzięki prostej konstrukcji miał inną, niezwykle ważną zaletę: za pomocą kilku kluczy i młotka właściwie każdy mógł go naprawić, w stodole, szopie lub nawet na podwórku.
>>> Wikimedia Commons: Fiat 126p <<<
– W pewnym momencie był to najpopularniejszy samochód w Polsce: były tanie, produkowaliśmy ich dużo, a samochody zagraniczne były wtedy rzadkością. Maluchy wypuszczano wtedy seriami dwóch-trzech kolorów. Zdarzało się, że na ulicy obok siebie stały trzy identyczne maluchy – opowiada Jerzy Lemański z Narodowego Muzeum Techniki. – W latach 90. maluchy były wciąż popularne, ale traciły już pierwsze miejsce. Samochód już się starzał: pamiętajmy, że to była konstrukcja z roku 1972, a w latach 90. Polak miał już możliwość kupowania samochodów zagranicznych. To zabiło fiata 125p, ale początkowo maluch wytrzymał, bo był po prostu tani – wskazuje.
Polaquito wciąż jeździ
– Nowy fiat 125p kosztował tyle co pięcioletni volkswagen golf, a nowy maluch tyle co golf… – cały artykuł na źródłowej stronie Polskie Radio Trójka♂
◙ Podobne informacje:
Ekolodzy w szoku. Elektryki emitują więcej dwutlenku węgla niż diesle