Kalendarium: 10 sierpnia 1675 angielski król Karol II Stuart założył obserwatorium astronomiczne w Greenwich. Geograficzny punkt odniesienia, przez który przebiega południk zerowy - Internetowy Portal Informacyjny Mieszkańców Miasta i Gminy Busko-Zdrój

10 sierpnia 2023 | PolskieRadio24.pl 10.08.2022 | infoBusko.pl Jarosław Kruk 10.08.2023 | | 0 komentarzy

10 sierpnia 1675 roku angielski król Karol II Stuart założył obserwatorium astronomiczne w Greenwich. Zadaniem obserwatorium było poszerzenie wiedzy geograficznej, mającej służyć dalszym brytyjskim podbojom kolonialnym. To właśnie przez obserwatorium w londyńskim Greenwich przebiega południk zerowy, od którego wyznaczamy długość geograficzną. – informuje portal PolskieRadio24.pl

W owym czasie Anglia i Francja toczyły ze sobą morderczą walkę o panowanie nad morzami i oceanami. Jednym z bardzo ważnych naukowych, technicznych i praktycznych problemów był wtedy problem wyznaczania długości geograficznej♂ – mówi astrofizyk, dr Stanisław Bajtlik.

Możemy ją wyznaczyć dzięki znajomości dokładnego czasu. Dlatego obserwatoria astronomiczne w wielu miejscach zajmowały się przede wszystkim wyznaczaniem czasu, na co pozwalała dokładna obserwacja słońca.

Zbudowano wiele przyrządów astronomicznych, które pomagały dokładnie wyznaczyć moment górowania słońca w południe. Było to głównym zdaniem obserwatorium w Greenwich.

Królewskie obserwatorium na początku było kierowane przez Johna Flamsteeda, słynnego angielskiego astronoma. Innym znanym kierownikiem tego obiektu był znany astronom Edmund Halley’, który badał słynną kometę Halleya’, która co siedemdziesiąt sześć lat powraca w okolice słońca.

Na podstawie międzynarodowych traktatów, 13 października 1884 to właśnie południk  przechodzący przez budynek obserwatorium w Greenwich pod Londynem został przyjęty jako Południk zerowy’.

Czas miejscowy na południku zerowym, uznano za tzw. uniwersalny czas średni, czyli GMT – Greenwich Mean Time’.

W stosunku do czasu uniwersalnego określa się na całym świecie strefy czasowe, zmieniające się o… – cały artykuł i rozmowa w studio na źródłowej stronie Polskieradio24.pl

◙ Podobne informacje:

19 lutego: Dzień Nauki Polskiej

Kalendarium: 19 lutego 1473 urodził się Mikołaj Kopernik, człowiek, który wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię

dr M. Kawecki: 💟 Najmłodszy geniusz w Polsce. Kamil Wroński ma 14 lat i kończy studia na Politechnice Lubelskiej. Odwiedzają go najwięksi naukowcy by wyjść z poczuciem, że zapewne nigdy tak wysoko nie podskoczą

🇵🇱 🏆 BI: Niewiarygodne osiągnięcie 17-latka z Polski. Michał Lipiec ma 17 lat. Jako pierwszy w historii naszego kraju w ciągu trzech tygodni lipca zdobył trzy medale na międzynarodowych olimpiadach przedmiotowych. Złoty z chemii, srebrny z fizyki, brązowy z matematyki

RK: Piotr Miernik z Liceum Ogólnokształcącego im. św. Jadwigi Królowej w Kielcach zdobył brązowy medal na 64. Międzynarodowej Olimpiadzie Matematycznej

Julia Juda laureatką I miejsca Ogólnopolskiej Olimpiady Geologicznej. Wielki sukces uczennicy buskiego I LO

Alicja Orkisz finalistką LIII Olimpiady Literatury i Języka Polskiego. Wielki sukces uczennicy buskiego I LO im. T.Kościuszki. „NON SCHOLAE, SED VITAE DISCIMUS”

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Za wypowiedzi naruszające prawo lub chronione prawem dobra osób trzecich grozi odpowiedzialność karna lub cywilna.