Kalendarium: 10 marca 1810 urodził się Stanisław Kierbedź, inżynier, wybitny budowniczy mostów , konstruktor i budowniczy pierwszej stałej żelaznej przeprawy przez Wisłę w Warszawie
Do dziś korzystający z mostu Śląsko-Dąbrowskiego’ w Warszawie przejeżdżają na ponad stuletnich filarach wzniesionych według projektu Kierbedzia. – Późniejsze mosty paryskie są inspirowane mostem zaprojektowanym przez tego inżyniera – mówił prof. Wojciech Radomski.- informuje 10.03.2023 w sekcji Historia portal PolskieRadio.pl
Połączył Warszawę z Pragą
W historię Polski Stanisław Kierbedź’ wpisał się jako konstruktor i budowniczy pierwszej stałej żelaznej przeprawy przez Wisłę – mostu Aleksandryjskiego’ (od cara Aleksandra II), choć warszawiacy woleli nazywać przeprawę nazwiskiem inżyniera. Otwarcie mostu zbiegło się w czasie z upadkiem powstania styczniowego.
– Kierbedź był carskim generałem w służbie cywilnej, ale opinię miał dobrą, społeczeństwo nie potępiało go za to, żył spokojnie, ludzie mieli zrozumienie dla jego wiedzy i talentu – mówił drugi gość audycji prof. Wojciech Radomski, Dyrektor Instytutu Dróg i Mostów Politechniki Warszawskiej. – Otaczał się Polakami, na budowach na ogół pracowali Polacy.
Sam udział w budowie był jednak zdaniem Wacława Sternera odbierany jako zdrada narodowa. Więcej o budowie mostu Kierbedzia przeczytaj i posłuchaj tutaj♂.
W 1889 inżynier postanowił… – cały artykuł na źródłowej stronie PolskieRadio.pl♂
◙ Podobne informacje:
>>> STANISŁAW KIERBEDŹ <<<
Inżynier, pionier budowy żelaznych mostów kratownicowych.
Ur. 10.03.1810 w Nowym Dworze (dz. Litwa) – zm. 19.04.1899 w Warszawie.
EDUKACJA
Studiuje matematykę i fizykę na Uniwersytecie Wileńskim. Jeszcze w czasie studiów jest współpracownikiem komisji budowy Kanału Windawskiego. W 1831 kończy Instytut Korpusu Inżynierów Komunikacji w Petersburgu. Zaraz po ukończeniu nauki podejmuje tam pracę pedagogiczną, później wykłada budownictwo i mechanikę praktyczną na petersburskich uczelniach. Jego dom jest ośrodkiem skupiającym lokalną Polonię.
Ponadto w latach 1837-1838 korzysta z kursów doszkalających w Niemczech, Francji, Anglii, Belgii i Szwajcarii.
MOSTY KRATOWNICOWE
W roku 1842 wychodzi z projektem zbudowania stałego, częściowo zwodzonego mostu żelaznego przez rzekę Newę w Petersburgu. Pomysł jest odważny i pionierski ze względu na wyjątkowo trudne warunki terenowe. Otrzymuje osobiste pozwolenie cara Mikołaja I na wcielenie projektu w życie i rozpoczyna pracę, która kończy się dopiero w roku 1850. Poza wybitnymi zdolnościami inżynierskimi w trakcie budowy ujawnia także smykałkę do administracji i spraw handlowych. W dniu otwarcia mostu otrzymuje nominację z majora na generał-majora. Wtedy też Petersburska Akademia Nauk powołuje go na członka-korespondenta, w roku 1858 zaś na członka honorowego.
W latach 1853-57 buduje pierwszy w Rosji kratowy most na rzece Łudze i projektuje pierwsze w Rosji mosty o dźwigarach parabolicznych. Później…- cały artykuł na źródłowej stronie „Polska Światu„♂