PR24: "Nowy Jedwabny Szlak" dotrze we wtorek do terminala w Sławkowie. Trasa przebiega opodal Buska-Zdroju - Internetowy Portal Informacyjny Mieszkańców Miasta i Gminy Busko-Zdrój

PR24: „Nowy Jedwabny Szlak” dotrze we wtorek do terminala w Sławkowie. Trasa przebiega opodal Buska-Zdroju

7 stycznia 2020 | PolskieRadio24.pl 05.01.2020 / Jarosław Kruk 06.01.2020 | | 7 komentarzy

Pierwszy chiński pociąg „Nowego Jedwabnego Szlaku” jedzie do Polski. To efekt kilkuletnich starań spółki PKP LHS o otwarcie nowego transkontynentalnego połączenia kolejowegoinformuje PolskieRadio24.pl

Obsługą nowej linii zajmie się terminal logistyczny w Sławkowie (Śląskie), gdzie kończy się wiodący ze wschodu szerokotorowa trasa kolejowa. Pociąg wyruszył 24 grudnia 2019 roku z chińskiego miasta Xi’an.

Euroterminal w Sławkowie k. Dąbrowy Górniczej to najdalej wysunięte na Zachód Europy miejsce, gdzie sięga wiodący ze Wschodu szeroki tor kolejowy. Linia o szerokim rozstawie toru (1520 mm) styka się tu z linią normalnotorową (1435 mm). Terminal, po modernizacji infrastruktury, jest gotowy do przyjmowania ładunków, które do naszej części Europy mogą docierać koleją z Chin.

– Projekt jest realizowany przez spółkę PKP LHS, Xian Free Trade Port Construction and Operation Co oraz partnerów z Kazachstanu. To pierwszy pociąg z Chin, który wykorzystuje zalety szerokiego toru LHS oraz Euroterminala w Sławkowie – poinformowała spółka PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa, operator kończącej się w Sławkowie linii.

Ważny punkt przeładunkowy

Pierwszy pociąg intermodalny (kontenerowy) szerokim torem wyruszył do stacji Sławków w Wigilię świąt Bożego Narodzenia, 24 grudnia 2019 r. Przejedzie w sumie 9477 km przez Chiny, Kazachstan, Rosję, Ukrainę i wjedzie do Polski przez przejście graniczne Izow/Hrubieszów.

Od Dostyku na granicy chińsko-kazachskiej aż do stacji końcowej Sławków LHS pociąg jedzie trasą szerokotorową. Oznacza to, że nie ma konieczności przeładunku kontenerów na granicy z Unią Europejską. Jest to pierwszy przewóz tzw. „Nowym Jedwabnym Szlakiem” do Europy.

Rozwój projektu może sprawić, że … – cały artykuł na źródłowej stronie PolskieRadio24.pl – po kliknięciu na link 

 


Wikipedia: Linia kolejowa nr 65 Most na rzece Bug – Sławków Południowy LHS[1]Linia Hutnicza Szerokotorowa, dawniej znana pod nazwą Linia Hutniczo-Siarkowa (LHS) – niezelektryfikowana, jednotorowa linia kolejowa przebiegająca od kolejowego przejścia granicznego w Hrubieszowie do stacji kolejowej Sławków Południowy LHS.

Linia kolejowa nr 65 jest najdłuższą szerokotorową linią kolejową w Polsce. Jej długość od granicy państwa do stacji towarowej w Sławkowie wynosi 394,650 kilometrów. Łączna długość torów na linii wynosi 524,339 kilometrów. Jest powszechnie uważana za najdalej wysuniętą na zachód Europy linię o rozstawie toru 1520 mm.

Od 2001 roku linia kolejowa LHS ma charakter wyłącznie towarowy i obsługuje tylko przewozy międzynarodowe. Na końcu linii i wzdłuż jej przebiegu znajdują się terminale przeładunkowe wykorzystywane do rozładunku różnego rodzaju towarów przywożonych do Polski z Ukrainy, z innych państw byłego Związku Radzieckiego, a także z Chin[2].

Obok Centralnej Magistrali Kolejowej, linia kolejowa nr 65 była największym jednorazowym przedsięwzięciem kolejowym Polskich Kolei Państwowych w okresie Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.

Przebieg LHS

Nr na mapie Miejscowość Rodzaj posterunku ruchu
1 Most na rzece Bug niedaleko Gródka (powiat hrubieszowski) Kolejowe przejście graniczne Polski z Ukrainą
2 Hrubieszów LHS stacja, posterunek graniczny połączony z kontrolą celną
Werbkowice LHS mijanka
Miączyn LHS mijanka
Jarosławiec posterunek osłonny
Zamość Północny dawny przystanek osobowy
3 Zamość Bortatycze LHS stacja, zakład taboru (teren miejscowości Wysokie)
Zawada posterunek osłonny
Szczebrzeszyn LHS stacja
Zwierzyniec Towarowy stacja
4 Biłgoraj LHS stacja
Huta Deręgowska LHS mijanka
5 Nowosielec koło Niska n. Sanem punkt na mapce obok
Puszcza LHS mijanka – odbudowana, 26 października 2010 przekazana do próbnej eksploatacji[5]
Drozdów LHS mijanka
6 Wola Baranowska LHS stacja
Niekrasów LHS mijanka – odbudowana, 4 grudnia 2006 przekazana do próbnej eksploatacji
7 Staszów LHS stacja
8 Grzybów LHS obecnie mijanka – stacja w czasach kiedy ładowano tu siarkę na eksport do ZSRR
Raczyce LHS mijanka
Gołuchów LHS stacja na terenie miejscowości Wola Żydowska – posiada status mijanki
Łączyn LHS mijanka
9 Sędziszów LHS stacja, stanowisko przestawcze z toru 1435 mm na 1520 mm
Sędziszów dawny przystanek osobowy mieszczący się na ostatnim peronie dworca PKP
10 Kępie LHS mijanka
Jaroszowiec Olkuski posterunek osłonny
11 Zarzecze LHS mijanka
Olkusz dawny przystanek osobowy na peronie nr 2 (międzynarodowym) stacji Olkusz
Bukowno LHS mijanka
12 Sławków LHS stacja końcowa

 

4    Cały artykuł Linia kolejowa nr 65 na  na stronach Wikipedii – po kliknięciu na link 

 


Jarosław Kruk: Warto wiedzieć, że przedmiotowy Nowy Jedwabny Szlak  przebiega opodal Buska-Zdroju, zaledwie 16 km na północ. Jego fragmentem są tory kolejowe na południowej pierzei Chmielnika, nad którymi prowadzi trasa Busko-Kielce.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Za wypowiedzi naruszające prawo lub chronione prawem dobra osób trzecich grozi odpowiedzialność karna lub cywilna.

7 odpowiedzi na “PR24: „Nowy Jedwabny Szlak” dotrze we wtorek do terminala w Sławkowie. Trasa przebiega opodal Buska-Zdroju”

  1. do redaktora pisze:

    No i?

  2. Kamil pisze:

    Dziś Zbigniew Stonoga został zatrzymany pod Kielcami.
    Czy pan coś o tym napiszę??

    https://echodnia.eu/swietokrzyskie/kontrowersyjny-biznesmen-zbigniew-s-zatrzymany-pod-kielcami/ar/c1-14699649

  3. Łeee pisze:

    Bo pan redaktor myśli że ten jedwabny szlak załatwia problem z buska koleją xd beka z typa

  4. do zakłamanego redaktora pisze:

    Jak już redaktor tego propagandowego portalu raczył napisać o kolei (a raczej znów skopiować i wkleić), to niech lepiej napisze o kolei normalnotorowej do Buska i działaniach jego ulubieńca Gawina, tzn. ich braku.

  5. Łukasz Busko pisze:

    Gdzie no przecież ma to wspólnego z naszą koleją bo przez Chmielnik leci ten szlak jeszcze przez tory którymi jeździmy do ck w wakacje hahaha.
    Tak trudno panie redaktorze przyznać że propaganda koleji która nas karmili cieslak z gawinem plus z nozownikiem to niewypał.

  6. do Łukasz Busko pisze:

    Niewypał dlatego, że marsiałek sprytnie kupił sobie chorowitego maciusia dając mu (za pośrednictwem betoniarza z Kielc) stołek w Uzdrowisku. Sytuacja podobna, jak z Cieplińskim w Radzie Miejskiej: obaj muszą nie wychylać się, by nie stracić stołka. Tylko Ciepły ma konkretną pracę do wykonania, zaś na maciusia harują inni, a on za o wiele większe pieniądze wdraża się.

  7. do redaktora pisze:

    Zapomniałeś wkleić do tego materiału Michała z Oblekonia. Tymczasem, już kupił u Mareczka tekst sponsorowany w którym „informuje” o pociągu z Chin.

    Czy ten lanser ma z tym cokolwiek wspólnego? Niby co?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Masz pytania? Napisz do nas: redakcja@infobusko.pl