PR24: „Nowy Jedwabny Szlak” dotrze we wtorek do terminala w Sławkowie. Trasa przebiega opodal Buska-Zdroju
Pierwszy chiński pociąg „Nowego Jedwabnego Szlaku” jedzie do Polski. To efekt kilkuletnich starań spółki PKP LHS o otwarcie nowego transkontynentalnego połączenia kolejowego – informuje PolskieRadio24.pl
Obsługą nowej linii zajmie się terminal logistyczny w Sławkowie (Śląskie), gdzie kończy się wiodący ze wschodu szerokotorowa trasa kolejowa. Pociąg wyruszył 24 grudnia 2019 roku z chińskiego miasta Xi’an.
Euroterminal w Sławkowie k. Dąbrowy Górniczej to najdalej wysunięte na Zachód Europy miejsce, gdzie sięga wiodący ze Wschodu szeroki tor kolejowy. Linia o szerokim rozstawie toru (1520 mm) styka się tu z linią normalnotorową (1435 mm). Terminal, po modernizacji infrastruktury, jest gotowy do przyjmowania ładunków, które do naszej części Europy mogą docierać koleją z Chin.
– Projekt jest realizowany przez spółkę PKP LHS, Xian Free Trade Port Construction and Operation Co oraz partnerów z Kazachstanu. To pierwszy pociąg z Chin, który wykorzystuje zalety szerokiego toru LHS oraz Euroterminala w Sławkowie – poinformowała spółka PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa, operator kończącej się w Sławkowie linii.
Ważny punkt przeładunkowy
Pierwszy pociąg intermodalny (kontenerowy) szerokim torem wyruszył do stacji Sławków w Wigilię świąt Bożego Narodzenia, 24 grudnia 2019 r. Przejedzie w sumie 9477 km przez Chiny, Kazachstan, Rosję, Ukrainę i wjedzie do Polski przez przejście graniczne Izow/Hrubieszów.
Od Dostyku na granicy chińsko-kazachskiej aż do stacji końcowej Sławków LHS pociąg jedzie trasą szerokotorową. Oznacza to, że nie ma konieczności przeładunku kontenerów na granicy z Unią Europejską. Jest to pierwszy przewóz tzw. „Nowym Jedwabnym Szlakiem” do Europy.
Rozwój projektu może sprawić, że … – cały artykuł na źródłowej stronie PolskieRadio24.pl – po kliknięciu na link
Wikipedia: Linia kolejowa nr 65 Most na rzece Bug – Sławków Południowy LHS[1], Linia Hutnicza Szerokotorowa, dawniej znana pod nazwą Linia Hutniczo-Siarkowa (LHS) – niezelektryfikowana, jednotorowa linia kolejowa przebiegająca od kolejowego przejścia granicznego w Hrubieszowie do stacji kolejowej Sławków Południowy LHS.
Linia kolejowa nr 65 jest najdłuższą szerokotorową linią kolejową w Polsce. Jej długość od granicy państwa do stacji towarowej w Sławkowie wynosi 394,650 kilometrów. Łączna długość torów na linii wynosi 524,339 kilometrów. Jest powszechnie uważana za najdalej wysuniętą na zachód Europy linię o rozstawie toru 1520 mm.
Od 2001 roku linia kolejowa LHS ma charakter wyłącznie towarowy i obsługuje tylko przewozy międzynarodowe. Na końcu linii i wzdłuż jej przebiegu znajdują się terminale przeładunkowe wykorzystywane do rozładunku różnego rodzaju towarów przywożonych do Polski z Ukrainy, z innych państw byłego Związku Radzieckiego, a także z Chin[2].
Obok Centralnej Magistrali Kolejowej, linia kolejowa nr 65 była największym jednorazowym przedsięwzięciem kolejowym Polskich Kolei Państwowych w okresie Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
Przebieg LHS
Nr na mapie | Miejscowość | Rodzaj posterunku ruchu |
---|---|---|
1 | Most na rzece Bug niedaleko Gródka (powiat hrubieszowski) | Kolejowe przejście graniczne Polski z Ukrainą |
2 | Hrubieszów LHS | stacja, posterunek graniczny połączony z kontrolą celną |
– | Werbkowice LHS | mijanka |
– | Miączyn LHS | mijanka |
– | Jarosławiec | posterunek osłonny |
– | Zamość Północny | dawny przystanek osobowy |
3 | Zamość Bortatycze LHS | stacja, zakład taboru (teren miejscowości Wysokie) |
– | Zawada | posterunek osłonny |
– | Szczebrzeszyn LHS | stacja |
– | Zwierzyniec Towarowy | stacja |
4 | Biłgoraj LHS | stacja |
– | Huta Deręgowska LHS | mijanka |
5 | Nowosielec koło Niska n. Sanem | punkt na mapce obok |
– | Puszcza LHS | mijanka – odbudowana, 26 października 2010 przekazana do próbnej eksploatacji[5] |
– | Drozdów LHS | mijanka |
6 | Wola Baranowska LHS | stacja |
– | Niekrasów LHS | mijanka – odbudowana, 4 grudnia 2006 przekazana do próbnej eksploatacji |
7 | Staszów LHS | stacja |
8 | Grzybów LHS | obecnie mijanka – stacja w czasach kiedy ładowano tu siarkę na eksport do ZSRR |
– | Raczyce LHS | mijanka |
– | Gołuchów LHS | stacja na terenie miejscowości Wola Żydowska – posiada status mijanki |
– | Łączyn LHS | mijanka |
9 | Sędziszów LHS | stacja, stanowisko przestawcze z toru 1435 mm na 1520 mm |
– | Sędziszów | dawny przystanek osobowy mieszczący się na ostatnim peronie dworca PKP |
10 | Kępie LHS | mijanka |
– | Jaroszowiec Olkuski | posterunek osłonny |
11 | Zarzecze LHS | mijanka |
– | Olkusz | dawny przystanek osobowy na peronie nr 2 (międzynarodowym) stacji Olkusz |
– | Bukowno LHS | mijanka |
12 | Sławków LHS | stacja końcowa |
4 Cały artykuł Linia kolejowa nr 65 na na stronach Wikipedii – po kliknięciu na link
Jarosław Kruk: Warto wiedzieć, że przedmiotowy Nowy Jedwabny Szlak przebiega opodal Buska-Zdroju, zaledwie 16 km na północ. Jego fragmentem są tory kolejowe na południowej pierzei Chmielnika, nad którymi prowadzi trasa Busko-Kielce.
7 odpowiedzi na “PR24: „Nowy Jedwabny Szlak” dotrze we wtorek do terminala w Sławkowie. Trasa przebiega opodal Buska-Zdroju”
No i?
Dziś Zbigniew Stonoga został zatrzymany pod Kielcami.
Czy pan coś o tym napiszę??
https://echodnia.eu/swietokrzyskie/kontrowersyjny-biznesmen-zbigniew-s-zatrzymany-pod-kielcami/ar/c1-14699649
Bo pan redaktor myśli że ten jedwabny szlak załatwia problem z buska koleją xd beka z typa
Jak już redaktor tego propagandowego portalu raczył napisać o kolei (a raczej znów skopiować i wkleić), to niech lepiej napisze o kolei normalnotorowej do Buska i działaniach jego ulubieńca Gawina, tzn. ich braku.
Gdzie no przecież ma to wspólnego z naszą koleją bo przez Chmielnik leci ten szlak jeszcze przez tory którymi jeździmy do ck w wakacje hahaha.
Tak trudno panie redaktorze przyznać że propaganda koleji która nas karmili cieslak z gawinem plus z nozownikiem to niewypał.
Niewypał dlatego, że marsiałek sprytnie kupił sobie chorowitego maciusia dając mu (za pośrednictwem betoniarza z Kielc) stołek w Uzdrowisku. Sytuacja podobna, jak z Cieplińskim w Radzie Miejskiej: obaj muszą nie wychylać się, by nie stracić stołka. Tylko Ciepły ma konkretną pracę do wykonania, zaś na maciusia harują inni, a on za o wiele większe pieniądze wdraża się.
Zapomniałeś wkleić do tego materiału Michała z Oblekonia. Tymczasem, już kupił u Mareczka tekst sponsorowany w którym „informuje” o pociągu z Chin.
Czy ten lanser ma z tym cokolwiek wspólnego? Niby co?