I ❤ Ponidzie: RK: Co z tą Ciuchcią Ponidzie? Czy wąskotorówka ma szansę stać się jedną z ważniejszych atrakcji regionu? - Internetowy Portal Informacyjny Mieszkańców Miasta i Gminy Busko-Zdrój

I ❤ Ponidzie: RK: Co z tą Ciuchcią Ponidzie? Czy wąskotorówka ma szansę stać się jedną z ważniejszych atrakcji regionu?

28 czerwca 2022 | | | 0 komentarzy

Świętokrzyska Kolejka Wąskotorowa Ciuchcia Ponidzie powróciła na szlak. Zabytkowym taborem pomknęła kilka tygodni temu, 27 maja, dziewięciokilometrową urokliwą trasą przez pola, łąki, po torze na odcinku – od Jędrzejowa do miejscowości Jasionna. Czy ma szansę stać się jedną z ważniejszych atrakcji regionu? Czy może wrócić do krajowej czołówki najatrakcyjniejszych kolejek wąskotorowych? informuje 24.06.2022 portal Radio Kielce

Czy ma szansę stać się jedną z ważniejszych atrakcji regionu? Czy może wrócić do krajowej czołówki najatrakcyjniejszych kolejek wąskotorowych? / foto: navtur.pl♂

  • Historia powstania kolei
  • Nowe perspektywy…
  • Imperialne plany. Będzie „sielsko”?
  • Skansen kolejną atrakcją
  • Krytycznym okiem
  • Pomysły na sukces

○ Historia powstania kolei

Historia powstania kolei, do niedawna zwaną Świętokrzyską Koleją Dojazdową (Jędrzejowska Kolej Dojazdowa), sięga I wojny światowej. Początkowo w 1915 roku służyła wojskom austriackim. Wówczas dla potrzeb militarnych wybudowano pierwszy odcinek polowej linii wąskotorowej od Jędrzejowa do Motkowic. Dalej źródła historyczne podają, że po opuszczeniu terenu przez wojsko, tor ten został rozebrany, a w jego miejscu rozpoczęła się budowa nowego torowiska. Powstały wówczas znane do dzisiaj, choć aktualnie nieczynne, mosty nad rozlewiskiem Nidy i najdłuższe drewniane estakady w Europie, wynoszące 600 metrów. Niedługo później rozpoczęto budowę dalszego odcinka linii do Hajdaszka, Sędziejowic i Chmielnika, a następnie przez Raków Opatowski do Bogorii. Łączna długość tej kolei wynosiła 86 km. Niemal równolegle powstały odcinki Miechów-Węchadłów-Działoszyce, Kocmyrzów-Posądza. Budowano również styczne kolejki konne, w 1917 roku czynne już były kolejki na odcinku Kije-Pińczów-Michałów-Koniecmosty-Opatowiec oraz Staszów-Rytwiany-Pacanów/Szczucin.

>>>  Kolejki wąskotorowe w Polsce  <<<

W latach 90. w Polsce nie brakowało kolejek wąskotorowych świadczących usługi turystyczne. Nie wszystkie jednak przetrwały restrukturyzację PKP na początku lat dwutysięcznych. Obecnie funkcjonuje kilkadziesiąt wąskotorowych kolei turystycznych, a niektóre powstały w miejscach, gdzie nie ma tradycji kolejowych, jak w Krośnie, gdzie od 2013 roku uruchomiona jest Krośnicka Kolej Wąskotorowa z parowozem Px48-1907. Wąskotorówki czynne są m.in. na Górnym Śląsku, w Kaliszu, w Koszalinie, w Ełku, w Pleszewie, w Piasecznie, w Poznaniu, w Bieszczadach. Od lat już jeżdżą parowozy Średzkiej Kolei Powiatowej, Wyrzyskiej Kolei Powiatowej, Żnińskiej Kolei Powiatowej, Żuławskiej Kolei Dojazdowej. W Starachowicach, czy w Krośniewicach kolejki wąskotorowe są w trakcie reaktywacji w dużej mierze przez wolontariuszy, przy wsparciu samorządów. A w Bieszczadach rozpoczęła się walka o reaktywację odcinka Rzepedź-Duszatyn-Smolnik – po 20 latach od zamknięcia.

W roku 1924 starostwo pińczowskie zbudowało odcinek linii od Pińczowa do Hajdaszka, gdzie łączyła się ona z kolejką jędrzejowską. Zarząd Pińczowskiej Kolei Wąskotorowej rozpoczął również pracę przy budowie linii od Pińczowa przez Wiślicę do Kazimierzy Wielkiej. Połączono się z istniejącymi kolejkami w Posądzy i Działoszycach. Przed wojną kolejka obsługiwała m.in. cukrownie, cegielnie, tartaki, młyny i gorzelnie. W okresie międzywojennym pełniła także funkcję przewozu osób. W czasie okupacji była wsparciem dla organizacji podziemnych. O dziwo przetrwała II wojnę światową i ponownie służyła jako kolej pasażerska, jak i kolej dla potrzeb przemysłu.

W 1989 roku ciuchcia zaczęła się „realizować” w branży turystycznej na trasie Jędrzejów-Umianowice-Pińczów-Wiślica, ale tylko do 1997 roku. Wtedy powódź podmyła most na starorzeczu Nidy w Pińczowie oraz trasa pociągu turystycznego skróciła się do odcinka Jędrzejów-Umianowice-Pińczów. Do Wiślicy już nigdy więcej nie dotarł żaden pociąg wąskotorowy. Dziś z dawnej, ponad 340-kilometrowej sieci Jędrzejowskiej Kolei Dojazdowej, która sięgała aż po Tarnobrzeg, pozostało niewiele.

○ Nowe perspektywy…

Jeszcze do niedawna turystyczna ciuchcia jeździła na trasie liczącej około 30 km, ale w 2019 roku kolejka zawiesiła kursy, bo stan torowiska nie pozwalał na bezpieczną jazdę.

Stopień zużycia lokomotywy, która poruszała się między Jędrzejowem a Pińczowem oraz cofnięcie pozwoleń i certyfikatów przez nadzór kolei nie pozwalały na jej dalsze funkcjonowanie. Dlatego 22 czerwca 2020 roku podjęto uchwałę o likwidacji spółki Świętokrzyska Kolejka Dojazdowa „Ciuchcia Expres Ponidzie” – wyjaśniał w 2020 roku Marek Jońca, członek zarządu województwa.

Stan infrastruktury „Ciuchci Expres Ponidzie” mógł doprowadzić do katastrofy. Niestety, przez lata niewiele zrobiono, aby zadbać o komfort i bezpieczeństwo podróżnych.

Od października 2020 roku taborem w imieniu zarządu województwa świętokrzyskiego zawiaduje Zespół Świętokrzyskich i Nadnidziańskich Parków Krajobrazowych.

Zgodnie z zawartymi porozumieniem… – cały artykuł na źródłowej stronie Radia Kielce

◙ Podobne informacje:

ED: Świętokrzyska Kolejka Wąskotorowa Ciuchcia Ponidzie już ruszyła! Test wypadł pomyślnie [FOTO, VIDEO] | JKR: Zabytkowa wąskotorówka byłaby znakomitą atrakcją turystyczną i środkiem komunikacji po świętokrzyskiej Toskanii

RK: Co dalej z Ciuchcią Express Ponidzie? | JKR: A gdyby tak przedłużyć tory ciuchci do Wiślicy?

Niezalezna: Pociągi retro przyciągają turystów do Małopolski | JKR: A co z naszą Ciuchcią Expres Ponidzie?…

RK: Zmiana właściciela ożywi ponidziańską wąskotorówkę?

I ❤ Ponidzie: PONIDZIE. NIEDOCENIANA „POLSKA TOSKANIA”

I ❤ Ponidzie: „NA PONIDZIU WIOSNA TRWA” – trzydniowy regionalny festiwal promocyjny, 14-16 sierpnia [PROGRAM]

 

 

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Za wypowiedzi naruszające prawo lub chronione prawem dobra osób trzecich grozi odpowiedzialność karna lub cywilna.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Masz pytania? Napisz do nas: redakcja@infobusko.pl