Największy na świecie kontenerowiec MSC Gülsün przypłynął do DCT Gdańsk
Największy na świecie kontenerowiec zacumował pod koniec sierpnia w Porcie Gdańsk. MSC Gülsün, bo o nim mowa, zacumował 23.08 przy nabrzeżu T2 terminalu kontenerowego DCT Gdańsk. Na pokład statek może zabrać prawie 24 000 tysiące 20-stopowych kontenerów, co czyni go rekordzistą wśród tego typu jednostek.
Terminal kontenerowy DCT Gdańsk (ang. Deepwater Container Terminal Gdańsk) – terminal kontenerowy zlokalizowany na terenie portu morskiego Gdańsk, położony w porcie zewnętrznym (część Port Północny). Został otwarty 1 października 2007 roku. W roku 2014 zdolności przeładunkowe terminalu kontenerowego sięgnęły 1,5 miliona TEU. Jest największym terminalem kontenerowym w Polsce i największym pojedynczym terminalem na Bałtyku, a także jedynym, do którego mogą wpłynąć transoceaniczne kontenerowce z Chin. Terminal został utworzony, by na Morzu Bałtyckim przyjmować głębokowodne, transoceaniczne kontenerowce. Przed jego wybudowaniem tak duże statki zatrzymywały się w portach leżących przed Cieśninami Duńskimi i dokonywano tam przeładunków na mniejsze statki (feedery) oraz na pociągi towarowe i ciężarówki.
Kontenerowiec MSC Gülsün przypłynął do DCT Gdańsk w ramach regularnego serwisu 2M Silk/AE-10, łączącego Azję z Europą. Prezes DCT Gdańsk poinformował, że rejs statku z Szanghaju do Gdańska trwa ok. 39 dni.
MSC Gülsün stał się rekordzistą z powodu swojej pojemności. To dokładnie 23 756 TEU. Oznacza to, że statek może jednocześnie zabrać na pokład 8,35 mln kuchenek mikrofalowych albo 386 mln par butów, albo 47 512 samochodów. Gdyby zamienić podróż tych towarów z morskiego na inny środek transportu, potrzebne byłyby 14 072 ciężarówki albo 1 358 samolotów, albo 44 składy pociągów.
Największy na świecie na statek ma 399,9 m długości i 61,5 m szerokości. To tyle samo, co cztery boiska piłkarskie. Dla porównania Empire State Building w Nowym Jorku ma 381 m wysokości, a paryska Wieża Eiffla mierzy 324 m. Kontenerowiec ma 33, 2 m wysokości oraz 16 m maksymalnego zanurzenia. Jest wyposażony w silnik MAN D&T 11G95ME-C9.5 x 1 set (66,650 kW x 80.0 rpm). Maksymalna prędkość statku to 21 w. Jednostka została zbudowana w tym roku w stoczni Samsung Heavy Industries (SHI) w Geoje w Korei Południowej. Pływa pod panamską banderą.
Kontenerowiec razem z tradycyjnymi kontenerami może zabrać na pokład także… – cały artykuł na źródłowej stronie gospodarkamorska.pl – po kliknięciu na link
◙ Podobne informacje: