? Hotel Gromada: Wernisaż wystawy malarstwa Aleksandry Zuby-Benn – Galeria Sztuki Gromada, 11 listopada 2023 [FOTO]
W sobotnie popołudnie, 11 listopada 2023 r., w Galerii Sztuki Gromada miał miejsce wernisaż wystawy malarstwa Pani Aleksandry Zuby-Benn. Było kolejne, dziewiąte artystyczne wydarzenie w gościnnych progach buskiego Hotelu Gromada Medical SPA, w którym w październiku, na wystawie ”Recycling Koloru”, eksponowane były prace Tamary Maj, a we wrześniu Bogdana Ptaka, znanym buskim artystom, kojarzonym z byłą już Galerią Zielona.
Należy przypomnieć, że trzy miesiące wcześniej, w sierpniu 2023 r., obrazy artystki eksponowane były na wystawie w galerii Biura Wystaw Artystycznych w Kielcach. W katalogu przygotowanym na tę okazję przez BWA, kurator wystawy i dyrektor BWA Stanisława Zacharko-Łagowska we wprowadzeniu napisała:
* * *
Klimat tego wernisażowego, listopadowego wieczoru w Galerii Sztuki Gromada w pewnym stopniu ukazują prezentowane poniżej zdjęcia.
Jako że 11 listopada przypada nie tylko Narodowe Święto Niepodległości’, ale również tego dnia Kościół powszechny obchodzi liturgiczne wspomnienie obowiązkowe św. Marcina z Tours, biskupa’, stąd gościnny Hotel Gromada, w trosce o podniebienia gości wernisażu i by utrwalić miłe wspomnienia z tego spotkania, prócz miłej atmosfery, wybornych win, aromatycznych herbat, pysznej kawy i smakowitych ciast, zaserwował również lukrowane rożki świętomarcińskie’ – palce lizać ?
PS. Następnym artystą, którego prace będzie można podziwiać od 16 grudnia 2023 r. w Galerii Sztuki Gromada jest dobrze znany w słonecznym mieście architekt Pan Marian Żywczyk’.
Obszerną fotorelację z wydarzenia, jeszcze tego samego dnia opublikował na swoim facebookowym profilu Hotel Gromada Medical SPA♂
◙ Podobne informacje:
RK: Zamiast Galerii Sztuki „Zielona” będzie Buska Galeria Artystyczna
Wernisaż „Świętokrzyskie Krajobrazy” – Busko-Zdrój 2018 – Galeria Zielona 7.03.2019 [ fotogaleria]
Aleksandra Zuba-Benn jest artystką o dużej plastycznej wszechstronności, która pozwala jej w równie swobodny sposób wypowiadać się w różnych technikach malarstwa, w tkaninie artystycznej, papierze czerpanym, czy poprzez ażurowe rzeźbiarskie formy wyplatane z wikliny. Doskonałość formalna jej prac idzie w parze z subtelnie wyrażoną treścią – a ta najczęściej związana jest z naturą i z niej wywiedzionymi inspiracjami. Fascynują ją – i wiodą – zarówno naturalne materie, ich plastyczna uroda, barwy, kształty, motywy zaczerpnięte ze świata roślin, jak i rozległa przestrzeń krajobrazu. Są niewyczerpanym źródłem jej emocji i estetycznych zachwytów, impulsami do twórczego dialogu zarówno z materią tworzywa jak i z własnymi przemyśleniami, doznaniami, uczuciami i podświadomymi odczuciami. To dla niej także obszar zmysłowych doświadczeń dotyku; szczególnie w tkaninie, papierze i wiklinie, zmagania się z oporem materii, naginania jej do własnych koncepcji – ale i twórczego wykorzystywania kompromisów pomiędzy jej fizycznością a – narzucaną jej bezkształtowi – formą i ideą dzieła sztuki.
Jakkolwiek jej prace formalnie zbliżają się do sztuki nieprzedstawiającej, artystka nie rezygnuje do końca z sugestii skojarzeń i aluzji do rzeczywistości realnej. Szczególnie wyraźnie jest to widoczne w jej dziełach malarskich; w ostatnim etapie jej twórczości zdominowanych przez tematy związane z krajobrazem. Zgłębia je i twórczo analizuje w obszernym cyklu wielkoformatowych „powietrznych”, monochromatycznych kompozycji, malowanych akwarelą i olejami na płótnie. Formalnie abstrakcyjne, zawierają jedynie subtelną, kompozycyjną sugestię pejzażu: horyzontalny układ form, cięższy tonalnie dół obrazu i rozjaśnioną górę, enigmatyczne zarysy budzące skojarzenia z ukształtowaniem terenu. Interesują ją stany realnego i emocjonalnego niedopowiedzenia, a te znajduje w porach budzenia się lub zamierania światła w przestrzeni krajobrazu: w nastrojach „Przedświtu”, „Szaroświtu”, „Zmierzchocieniach”, a także w „Szeptach zmierzchowych”, „W ciszy”, „Z oddali”, „W pamięci natury”, „Nieboskłonie”. Te tytuły, drogowskazy do skojarzeń i interpretacji, zaznaczają bardziej rozległość ich obszaru, niż ich precyzyjny kierunek. Może dlatego w kolejnych artystka z nich zrezygnowała – odwołując się już tylko do intuicji i wrażliwości odbiorcy?
Wydaje się, że…♂BWA Kielce