"Zielona lekcja" uczniów z Broniny z myśliwymi na łowisku Ostoja Górecka - Internetowy Portal Informacyjny Mieszkańców Miasta i Gminy Busko-Zdrój

„Zielona lekcja” uczniów z Broniny z myśliwymi na łowisku Ostoja Górecka

7 października 2018 | Aneta Poniewierska SOSW / Jarosław Kruk | | 2 komentarze

2 października 2018 roku uczniowie trzech klas Szkoły Przysposabiającej do Pracy przy SOSW w Broninie, na zaproszenie buskiego Koła Łowieckiego nr 2 Orzeł, uczestniczyli w 3 godzinnej „zielonej lekcji”  na terenie Ostoi Góreckiej koło Wiślicy.

Wspólne zdjęcie uczestników „Zielonej lekcji” w Ostoi Góreckiej, 2.10.2018. W imieniu KŁ „Orzeł” przygotowali ją – od lewej – Marek Kargulewicz, Rafał Siudy, Artur Szybalski i Jarosław Kruk.

Było to kolejne, z organizowanych każdego roku przez KŁ Orzeł spotkań myśliwych z młodzieżą, mające na celu poszerzenie w atrakcyjny sposób ich wiedzy o naturze, o zwierzętach i roślinach, działaniach na rzecz ochrony przyrody oraz przybliżenie problematyki łowieckiej.

W tym roku gościny uczniom i nauczycielom z SOSW udzieliło Gospodarstwo Rybackie „Górki” rozlokowane na 350 ha stawów pomiędzy Wiślicą a Nowym Korczynem, terenach leżących w obrębie obwodu łowieckiego dzierżawionego przez KŁ Orzeł.

We to wtorkowe przedpołudnie, w Ostoi Góreckiej, komercyjnym łowisku gospodarstwa, wspólnie z myśliwymi przybyłych ciepło powitał prezes GR Górki Dominik Druch. Poinformował, że gospodarstwo obejmuje poza Górkami stawy w Młodzawach i Maleszowej o łącznej powierzchni blisko 700 hektarów. Głównym gatunkiem jest karp, ale są również szczupaki, amury, tołpygi, jesiotry, sandacze, okonie i sumy. Hodowla karpia odbywa się metodą tradycyjną, ekologiczną, w cyklu 3 letnim, a do karmienia używane jest ziarno zbóż i inne produkty naturalne. Ryby z Górek dostarczane są do odbiorców i sklepów na terenie całego kraju. Od kilku lat, w „sercu” gospodarstwa działa komercyjno-rekreacyjne łowisko Ostoja Górecka, gdzie goście w urokliwym, oddalonym od codziennego zgiełku miejscu mogą aktywnie wypocząć, powędkować, rozpalić ognisko lub skorzystać z grilla.

Na łowisku Ostoi Góreckiej można złapać i taką rybę 🙂   fot. Ostoja Górecka

Nasza wycieczka odbywała się w ramach realizacji programu „Jestem przyjacielem przyrody”. W zdobywaniu cennej wiedzy na temat środowiska wspierali nas myśliwi Koła Łowieckiego nr 2 Orzeł w Busku-Zdroju, z prezesem Rafałem Siudym na czele. Dzięki ich opowieściom dowiedzieliśmy się więcej m.in. o karpiach, amurach, sumach i innych rybach polskich wód, zapoznaliśmy się z gospodarką rybną prowadzoną w Górkach. Zdobyliśmy cenną wiedzę na temat różnorodności środowiska wodnego, przyswoili podstawową wiedzę o gatunkach łownych  występujących na tych terenach, m.in. o zającach, dzikach, jeleniach, sarnach, bażantach i kuropatwach.

Dla nas – zagorzałych obserwatorów przyrody, wielką gratką było również poznanie różnych gatunków ptaków, często egzotycznych, zamieszkujących tereny stawów lub odwiedzających je w czasie swoich wędrówek. Większość znaliśmy, ale o niektórych, np. o szablodziobie , batalionach, czernicach czy oharze usłyszeliśmy po raz pierwszy. Swoją wiedzą o roślinach, zwierzętach i geologii w atrakcyjny i przystępny sposób podzielił się z nami również pan Jarosław Kruk, myśliwy KŁ Orzeł, który w 2-giej części „wyprawy” oprowadził nas po terenie gospodarstwa. Przy kilku tablicach informacyjno-edukacyjnych ustawionych w obrębie Ostoi, pan Jarosław zapoznał nas z ich treścią wzbogacając dodatkowo przekaz o wiele ciekawych informacji dodatkowych. Jego krótka lekcja o Górkach, Ponidziu i naturze niezwykle nam się podobała.
Bogatsi o nowo zdobytą wiedzę przystąpiliśmy do przygotowanej dla nas kolejnej atrakcji-niespodzianki – ogniska z pysznymi kiełbaskami.
Miłym akcentem na koniec pobytu były drzewka – sosenki i świerki od KŁ „Orzeł” oraz drobne upominki od Nadleśnictwa Kielce, przekazane nam przez pana nadleśniczego Roberta Płaskiego.

Zmęczeni, ale pełni wrażeń i szczęśliwi z przyjemnie spędzonego przedpołudnia wróciliśmy do Ośrodka w Broninie. Tam czekało na nas ostatnie zadanie do wykonania – posadzenie żywych iglastych pamiątek na terenie naszej placówki, by przypominały nam o nowych przyjaciołach i chroniły ekosystem naszej planety.

infobusko.pl:  – Dziś ostatnia szansa w tym roku na złotą rybkę z Górek – 30.09

infobusko.pl:  – Wieeeelka ryba na haczyku!

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Za wypowiedzi naruszające prawo lub chronione prawem dobra osób trzecich grozi odpowiedzialność karna lub cywilna.

2 odpowiedzi na “„Zielona lekcja” uczniów z Broniny z myśliwymi na łowisku Ostoja Górecka”

1. Henryk z Gliwic pisze:

Ostoja Górecka to raj na ziemi dla wędkarzy. Niemal co niedzielę jeżdzimy tam z kolegami by się odstresować i odpocząć od Ślaska 🙂

2. Bogusława Szymanska pisze:

Mieszkam blisko Gorek ale nigdy nie miałam okazji tam być,chociaż rybki kupowałam które pochodziły z Górek.Z tego co widzę to świetne miejsce na rekreację.